Matsmartin konsolidoitu tulos vuonna 2023: Liikevaihto ylitti 1,04 miljardia Ruotsin kruunua ja kassavirta parantui

Yhtiökokous hyväksyi 30. toukokuuta 2024 vuoden 2023 vuosikertomuksen ja vastuullisuusraportin. Kasvu oli vuoden aikana 17 prosenttia, ja siirtyminen kohti kannattavuutta on tuottanut tulosta. Alla on yhteenveto vuoden kohokohdista.

tammi-joulukuu 2023 taloudelliset tunnusluvut:

·   Konsernin liikevaihto oli 1043 miljoonaa Ruotsin kruunua eli 17 % (23 %) suurempi kuin vuonna 2022 (889 miljoonaa kruunua).

o   Pohjoismaat: liikevaihto oli 678 (605) miljoonaa Ruotsin kruunua.

o   DACH: liikevaihto oli 334 (267) miljoonaa Ruotsin kruunua.

o   Yhdistynyt kuningaskunta: liikevaihto oli 31 (18) miljoonaa Ruotsin kruunua.

·   Konsernin tulos rahoituserien jälkeen oli -374 (-422) miljoonaa kruunua.

·   Konsernin omavaraisuusaste oli vuoden lopussa 80 % (74 %).

·   Yhtiö keräsi 460 miljoonaa Ruotsin kruunua (40 miljoonaa euroa) kasvukierroksella, jota johti maailman suurin kiertotalousyrityksiin sijoittava pääomasijoitusyhtiö Circularity Capital ja jota tukivat nykyiset osakkeenomistajat. Rahoituskierroksen myötä Matsmart on kerännyt yhteensä yli 1,8 miljardia kruunua.

tammi-joulukuu 2023 myönteinen vaikutus:

·   Konserni kierrätti yhteensä 21 858 (25 761) tonnia elintarvikkeita ja kuluttajatuotteita, mikä merkitsi yli 19 000 tonnin CO2e-nettomääräistä säästöä. Kierrätettyjen tonnien määrän väheneminen johtuu pääasiassa tiukemmista sisäisistä kriteereistä, jotka koskevat pelastettujen valikoimien luokittelua.

Kehitys vuonna 2024:

·  Kuluttajien pelastettujen tuotteiden pariin löytämistä kehitettiin mm. yksilöimällä asiakaskokemuksia.

· Saksan varasto rakennetaan uudelleen ja automatisoidaan, mikä lisää merkittävästi DACH-alueen tilausten kannattavuutta.

· Jatkuvat ponnistelut kannattavuuden parantamiseksi: Ruotsin voitot ovat kasvaneet ja kannattava Pohjoismaiden alue on saavutettavissa. Yksikkötalous tukee kannattavuutta, ja kannattavuus paranee volyymien kasvaessa.

Toimitusjohtaja Peter Beckiuksen kommentit:

“Vuosi 2023 oli vaikea vuosi sekä kuluttajille, joilla oli vähemmän rahaa käytettävissään, että sähköiselle kaupankäynnille yleensä inflaation ja kustannusten nousun vuoksi. Elintarvikkeiden verkkokaupan kasvu pysähtyi Euroopassa, ja joillakin markkinoilla, kuten Ruotsissa, kasvu oli negatiivista. Tästä näkökulmasta olen erittäin ylpeä tuloksestamme. Olemme jatkaneet kasvuamme näillä melko vaikeilla markkinoilla, kuten monet muutkin kiertotalouskonseptit. Nykyään Matsmart on Euroopan johtava elintarvikkeiden kiertävä verkkokauppa, ja vaikka meillä on vielä matkaa kannattavuuteen konsernitasolla, olemme menossa oikeaan suuntaan. Viime vuonna käynnistämämme muutokset ovat alkaneet tuottaa tulosta. Meillä on selkeä suunnitelma kannattavuuden saavuttamiseksi, ja jatkamme työtä sen eteen, että yhä useammat ihmiset valitsisivat ensin pelastetun ruoan.”

Toimitusjohtajan kommentit:

Pohjoismaat:

“Tällä hetkellä Ruotsissa voitot kasvavat, ja kannattava Pohjoismaiden markkina on ulottuvillamme. Kiertoelintarvikkeiden kysyntä Pohjoismaissa on edelleen vahvaa ja kannattavuus tilaustasolla on hyvä. Volyymien kasvaessa kannattavuus paranee edelleen, kun saamme positiivisen kierteen useissa vaiheissa. Matsmart-brändi on vahva kotimarkkinoillamme.”

DACH:

“Helmikuussa avasimme ovet verkkokauppaan myös Itävallassa, jota pyörittää saksalainen tiimimme ja jonka tilaukset toimitetaan saksalaisesta varastostamme. Saksa jatkaa vakaata kasvuaan. Merkkipaalu vuoden aikana oli Saksan automatisoidun varastomme rakentamisen aloittaminen, ja se on toiminnassa vuoden 2024 loppuun mennessä. Automatisointi on ratkaisevan tärkeää pitkän aikavälin kannattavuutemme kannalta DACH-alueella.”

Lähteet:

EuroCommerce Retail & Wholesale and McKinsey & Company (2024). Signs of Hope—The State of Grocery Retail 2024: Europe. [online] McKinsey & Company. Available at: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-grocery-europe.

PostNord & HUI Research (2024). E-barometern 2023 Årsrapport . [online] PostNord. Available at: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern.

Lisätietoja Matsmartista:
Hanna Thofelt Lindström
Head of Communications and Impact
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Matsmart yrityksenä:
Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan sekä Itävaltaan.

Avainsanat:

Lainaukset