Matsmartin vuoden 2021 tulos – Vahvaa kasvu suurimmilla markkinoilla ja kannattavuuden parantamista Pohjoismaissa

Tammi-joulukuu 2021 avainlukuja:

• Koko yritysryhmän liikevaihto päätyi 69 miljoonaan euroon (lisäystä 47 % vuoteen 2020)
    • Suomi 7 miljoonaa euroa (2021: 6M€)*
    • Ruotsi 42 miljoonaa euroa (37)*
    • Saksa 17 miljoonaa euroa (3)*
    • Tanska 3 miljoonaa euroa (0,3)*
  • Koko yritysryhmän tulos päätyi -18 miljoonaan euroon (-9).
  • Omavaraisuusaste vuoden lopussa oli 80 % (18 %).
  • Uusia osakkeita laskettiin liikkeelle keväällä ja syksyllä 2021 sekä uusille että vanhoille osakkaille. Osakeannit vastasivat 57 miljoonaa euron uusia käteisvaroja.

Tammi-joulukuun 2021 positiivisia tulosmittareita

• Matsmart pelasti ja myi 20 928 tonnia ruokaa ja kuluttajatuotteita, mikä vastaa 15 000 tonnin säästettyjä hiilidioksidipäästöjä (CO2e).
  • Suomessa myytiin 1 600 (1 299) tonnia ruokaa ja kuluttajatuotteita, Ruotsissa 10 954 (8 952), Saksassa 7 567 (1 197) ja Tanskassa 808 (236).

Merkittäviä tapahtumia viime vuoden jälkeen:

• Q1 2022 oli yrityksen paras kvartaali tähän mennessä: kasvua 35 %. Saksassa kasvu vuoden takaiseen oli 100 %.
  • Maaliskuussa avattiin uusi Pohjoismaiden markkinoita palveleva, ympäristöystävällinen ja automatisoitu logistiikkakeskus Ruotsin Örebrossa. Keskuksella on kokoa kolmen jalkapallokentän verran, energiaa saadaan aurinkopaneeleista ja toiminnoista vastaa robotit ja ihmiset. Keskus tehostaa varastointia ja toimituksia kolminkertaisesti verrattuna aiempaan keskukseen Katrineholmissa.
  • Kesäkuussa toiminta laajeni Iso-Britanniaan, jossa markkinan koko ja tarve tehokkaammille ruuan toimitusketjun ratkaisuille olivat merkittäviä tekijöitä laajentumisen taustalla. Vastaanotto on ollut erittäin positiivista, ja odotettavissa on merkittävää kysyntää tulevaisuudessa.

Toimitusjohtaja Karl Andersson kommentoi tuloksia:

“Olemme 18 kuukauden aikana tehneet merkittäviä investointeja markkinan kasvattamiseen ja infrastruktuuriin, samalla vahvistaen tiimejä kaikkialla organisaatiossa.

Tänä päivänä, isossa kuvassa, taloudelliset kustannukset ja ilmastovaikutukset kohtaavat enemmän kuin koskaan aiemmin. 2021-vuoden luvut osoittavat, miten tärkeää liiketoimintamme on ruokajärjestelmälle. Kasvutahtimme on jatkunut vahvana koko viime ja kuluvan vuoden, vaikka muualla pandemian aikaansaama verkkokaupan noste on alkanut vähentyä.

Edullisilla hinnoilla ja kestävällä tuotevalikoimalla on selkeä paikka laajan asiakaskuntamme keskuudessa. Samalla toimiala hyötyy aiempaakin enemmän siitä, että tuotantoketjun tehokkuus lisääntyy ja ympäristövaikutukset vähenevät. Toisin sanoen meillä on vetoa molemmista ruuan arvoketjun päistä, minkä ansiosta voimme nopeasti kasvattaa osuuttamme markkinassa.”

“Pohjoismaiden markkinat näyttävät monella tapaa esimerkkiä kestävästä kuluttamisesta. Olemme toimineet pian vuosikymmenen Pohjoismaissa, jossa jokainen markkina-alue osoittaa  tervettä kasvua, ja olemme vähitellen siirtymässä kohti tasaista, kannattavaa liiketoimintaa. Tätä tukee uuden logistiikkakeskuksen käyttöönotto viime keväänä”.

*2021-vuoden osalta eri markkina-alueiden keskinäiset transaktiot on poistettu luvuista.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jukka Harjunen
+358400200003
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.