Matsmartin vuoden 2022 tulos - taloudelliseen kestävyyteen keskittymistä Pohjoismaissa sekä tasapainoista kasvua Saksassa ja Iso-Britanniassa.

Yhtiön hallituksen valiokunta ja tilintarkastaja hyväksyivät vuoden 2022 vuosikertomuksen keskiviikkona 28.6.2023. Alta löydät yhteenvedon kohokohdista.

Tammi-joulukuu 2022 avainlukuja:

• Koko yritysryhmän liikevaihto päätyi 75 miljoonaan euroon (kasvua 23% vuoteen 2021)*
    • Pohjoismaat: liikevaihto oli 51 miljoonaa euroa (2021: 46M€)
    • Saksa: liikevaihto oli 22 miljoonaa euroa (2021: 15M€)
    • Iso-Britannia: liikevaihto oli 1,5 miljoonaa euroa
  • Koko yritysryhmän tulos päätyi -36 miljoonaan euroon (2021: -16M€)
  • Konsernin omavaraisuusaste oli vuoden lopussa 74% (2021: 80%)
  • Yhtiö keräsi 38 miljoonaa euroa uudella osakeannilla uusille ja nykyisille osakkeenomistajille. Rahoituskierrosta johtivat yhdessä Matsmart-Motatosin suurin omistaja SEB Private Equity ja Exor Capital, jotka ovat lisänneet sijoituksiaan merkittävästi sen jälkeen, kun rahasto aloitti sijoituksensa C-sarjan rahoituskierrokselle marraskuussa 2021. Rahoituskierros nosti varoja yhteensä yli 130 miljoonaan euroon.

Tammi-joulukuun 2022 positiivisia tulosmittareita

• Matsmart pelasti ja myi yhteensä 25 761 tonnia ruokaa ja kuluttajatuotteita (2021: 20 928 tonnia), mikä vastaa yli 19 000 (2021: 15 000) tonnia hiilidioksidipäästöjä (CO2e).
  • Ruotsissa myytiin 13 375 tonnia elintarvikkeita ja kulutustavaroita (2021: 10 954), Suomessa vastaava luku oli 1 778 (2021: 1 600), Saksassa 9 050 (2021: 7 567), Tanskassa 1 159 (2021: 808) ja Isossa-Britanniassa 399 tonnia.

Merkittäviä tapahtumia viime vuoden jälkeen:

• Q1 2023 oli jälleen yhtiön historian vahvin ja Ruotsin markkinan ensimmäinen kannattava kvartaali.
  • Toiminta laajeni itävaltaan, joka on Matsmart-Motatos -yrityksen kuudes markkina. Laajennus sujui mutkattomasti Saksasta käsin.
  • Kevään 2023 aikana on tehty keskeisiä nimityksiä johtoryhmän ja hallituksen vahvistamiseksi. Kris Beyens, Woltin talousjohtaja, on vastaanottanut tehtävän hallituksen puheenjohtajana. Sofie Zettergren, Storytelin entinen talousjohtaja, on nimitetty talousjohtajaksi. Martin Hill, entinen H&M Groupin tuotealuepäällikkö, on nimitetty CPO:ksi.

Toimitusjohtaja Karl Andersson kommentoi tuloksia:

"Olen erittäin ylpeä tiimimme suorituksesta sekä sopeutumiskyvystä viime vuonna. Nykyiset markkinaolosuhteet ovat vertaansa vailla yhdeksän vuoden historiassamme.

Viime vuosi piti sisällään merkittäviä tapahtumia: investoimme kasvuun Saksassa, laajensimme toimintaamme Iso-Britanniaan, sekä avasimme automatisoidun pohjoismaiden varaston Örebrossa, Ruotsissa. Päätimme keskittyä kannattavaan kasvuun kotimarkkinoillamme ja sopeuttaa investointejamme kasvumarkkinoillemme. Kuten sanoin tähän samaan aikaan viime vuonna: luontoystävällisillä  tarjouksilla kohtuuhintaan on jatkossakin selkeä paikka kuluttajasegmentissä.”

Toimitusjohtaja Peter Beckius kommentoi tuloksia:

Pohjoismaat: ”Vuonna 2022 Pohjoismaiden pääpaino on ollut kestävässä ja kannattavassa kasvussa – ja tehdyt toimenpiteet ovat jo tuottaneet tulosta. Ruotsin markkina kääntyi nimittäin voitolliseksi vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Tähän kehitykseen vaikutti merkittävästi viime vuoden maaliskuussa valmistunut varastotoimintojen siirto ja automatisointi. Projekti onnistui – globaaleista toimitusketjun haasteista huolimatta varasto valmistui ajallaan ja pysyimme budjetissamme. Lisäksi onnistuimme pitämään suurimman osan edellisen varaston henkilöstöstämme muutosta huolimatta. Siitä olemme erittäin ylpeitä.“

Saksa: ”Olemme jatkaneet kasvuun investoimista viime vuonna ja tarjouksemme ovat edelleen erittäin tärkeitä saksalaisille kuluttajille. Tämä näkyy asiakaskuntamme kasvuna - asiakaskuntamme kasvoi 80 000 asiakkaan verran. Lisäksi liikevaihtomme kasvoi 8 miljoonalla eurolla. Seuraava tärkeä virstanpylväs kasvun vauhdittamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi on Saksan varastotoimintojen automatisointi.“

Iso-Britannia: ”Emme olisi voineet toivoa parempaa vastaanottoa Ison-Britannian markkinoilta. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa olemme pystyneet nopeasti lisäämään tietoisuutta toiminnastamme ja rakentamaan tavarantoimittajakuntaamme. Ensimmäisen kuuden kuukauden aikana säästimme lähes 400 tonnia elintarvikkeita ja kuluttajatuotteita joutumasta hävikkiin. Se on aika hyvin uudelta tulokkaalta.”

*Euroluvut perustuvat valuuttakurssiin 1SEK = 0.085EUR 05.06.2023. Konsernin liikevaihto alkuperäisessä muodossa: 889 milj. kruunua!

Yhteystiedot:
Hanna Thofelt Lindström
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan sekä Itävaltaan.

Lainaukset

Peter Beckius