Nick’sin ja Matsmartin uusi proteiinipatukka – valmistettu tuotannossa pelastetuista aineksista

Nick’s ja Matsmart tuovat markkinoille proteiinipatukan, joka on valmistettu 40 prosenttisesti Nick’sin tuotannossa syntyvistä sivutuotteista. Tämä on yritysten ensimmäinen yhteistyö, jonka tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä FMCG-toimialalla. Samalla yhteistyö toimii inspiraationa myös muille tuotemerkeille löytää luovia tapoja vähentää tuotannossa syntyvää hävikkiä

Kolmasosa kaikesta ruoasta maailmanlaajuisesti päätyy hävikkiin. Valitettavasti suurin osa tästä hävikistä syntyy tuotannossa, eli paljon ennen, kuin tuotteet päätyvät kauppaan. Tämä oli yksi syy, miksi Nick’s ja Matsmart päättivät lyöttäytyä yhteen tuodakseen markkinoille proteiinipatukan, joka on valmistettu 40 prosenttisesti Nick’sin tuotannon ylijäämämateriaalista. Kyseessä on runsaskuituinen, maitosuklaalla kuorrutettu maapähkinäproteiinipatukka. Kuten muissakin Nick’sin tuotteissa, patukoissa ei ole lisättyä sokeria tai palmuöljyä, ja ne ovat gluteenittomia.

“Proteiinipatukka on yhdistelmä kahta suosituinta Nick’sin patukkaa: maapähkinää ja karamellia. Hyödyntämällä nyt kaikkea tuotannossa syntynyttä ylijäämää, jotka normaalisti olisi heitetty pois, saimme aikaiseksi maistuvan maapähkinäkaramellipatukan. Se paitsi maistuu hyvältä, tekee hyvää myös planeetallemme. Tämä yhteistyö on saanut meidät ajattelemaan uudella tapaa tuotantoprosessiamme ja toivottavasti inspiroi myös muita samaan”, kertoo Nick’sin Innovation Director Hanna Granebring.

Arviolta 83 prosenttia ruoan ympäristöjalanjäljestä syntyy tuotannossa. Kuljetuksen osuus on keskimäärin vain 10 prosenttia ilmastojalanjäljestä. Yksi tärkeimpiä keinoja tulevaisuudessa on vähentää ruoan ympäristövaikutusta hyödyntämällä ruokaa tehokkaammin, ja uudelleenkäyttämällä ruokaa, joka on jo tuotettu.

“Olemme todella ylpeitä ja iloisia yhteistyöstämme Nick’sin kanssa. Ruoan suurin ilmastovaikutus syntyy raaka-aineiden valmistamisesta ja tuotannosta. Siksi on niin tärkeää hyödyntää jo valmistettu ruoka niin pitkälle, kuin on mahdollista. Yhteistyö Nick’sin kanssa toivottavasti herättelee myös muita yrityksiä ratkaisemaan luovilla tavoilla tuotannossa syntyviä hävikkiä”, kertoo Matsmartin Iina Lehto.

Uusi proteiinipatukka on myynnissä osoitteessa matsmart.fi.

Tietoa Nick’sistä:

Nick’s haluaa poistaa kuilun hemmottelevan ja terveellisen välillä innovatiivisen ruuan avulla ja pyrkii saamaan useammat ihmiset tekemään parempia ruokavalintoja. Nick’sin perusti Niclas Luthman ja Carl Backlund vuonna 2017 Tukholmassa, Ruotsissa, missä pääkonttori sijaitsee edelleen. Tukholman-toimiston lisäksi Nick’sillä on toimisto Los Angelesissa. Nick’siä tukee enemmistöosakkeenomistaja Gullspång, tukholmalainen sijoitusryhmä, joka oli varhais sijoittaja myös Oatlyssa. Muita sijoittajia ovat Kinnevik, Ambrosia Investments, Nicoya ja Capagro. Kokonaisrahoitus tähän mennessä on yhteensä 160 miljoonaa dollaria.

1) https://www.bcg.com/featured-insights/closing-the-gap/food-waste
2) https://carboncloud.com/2022/03/28/climate-myths-transportation%EF%BF%BC/

Jukka Harjunen
+358400200003
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.