Suomalaiset ovat ostaneet aiempaa enemmän ale-hintaista ruokaa

Hävikkiruokaa verkossa myyvän Matsmartin suomalaisasiakkaat pelastivat viime vuonna ennätykselliset 1,8 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Se merkitsee 11 prosentin kasvua edellisvuoteen. Tämä on hyvä uutinen paitsi ympäristölle, myös suomalaisten lompakoille. Matsmartin tilaamaan tuoreen Kantar-tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaista (55 %) on tehnyt aiempaa enemmän ale-ostoksia kallistuneiden elintarvikehintojen johdosta.

“Suomalaiset ovat selvästi ottaneet asiakseen vähentää ruokahävikkiä ja pelastaneen ennätysmäärän ruokaa hävikiltä Matsmartin kautta. Samalla asiakkaat ovat pitäneet huolta siitä, ettei ruokaa ole tuotettu turhaan, koska silloin myös tuotannosta aiheutuneet päästöt olisivat olleet turhia. Myös hävikkiruoan edullisuus on varmasti toiminut kannustimena lisätä hävikkiruoan ostamista. Ympäristön ja lompakon kannalta kestävät tarjoukset ovat luonnollisesti suosittuja”, kertoo Matsmartin Iina Lehto

Viime vuoden aikana Matsmart myi 1,8 miljoonaa kiloa ruokaa Suomessa. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021, ja kertoo siitä, että asiakkaat haluavat minimoida hävikin aiheuttamia vaikutuksia ja samalla säästää selvää rahaa. Matsmartin joulukuussa tilaaman Kantar-tutkimuksen mukaan jopa 55 prosenttia suomalaisista on ostanut alennettua ruokaa aiempaa enemmän, johtuen kallistuneista elintarvikehinnoista.

1,8 miljoona kiloa pelastettua ruokaa vastaa myös miljoonien eurojen säästöä ostetun ruoan hinnoissa, sillä Matsmartissa myytävä ruoka myydään 20–80 prosenttia normaalia edullisemmin.

Pelastetun ruoan määrä taasen vastaa 1,9 miljoonaa CO2e-kiloa, mikä on 23 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

“On hyvä muistaa, että hävikkiä ei synny ilmaiseksi. Sillä on vaikutusta sekä ympäristölle että omalle lompakolle. Ostamalla hävikkiruokaa tekee säästöjä lyhyellä aikavälillä. Pitemmällä aikavälillä ruoan hinnoissa on toivottavasti vähemmän ylimääräistä siitä syystä, että hinnalla katetaan ylituotannon ja hävikin kustannuksia, ympäristökustannuksia unohtamatta”, jatkaa Iina Lehto.

Tätä kysyttiin Kantarin paneelissa (n=1096):

Kallistuneiden elintarvikehintojen takia olen tehnyt aiempaa enemmän ale-ostoksia.

Täysin samaa mieltä 24 %
Jokseenkin samaa mieltä 31 %
En samaa enkä eri mieltä 22 %
Jokseenkin eri mieltä 12 %
Täysin eri mieltä 9 %
En osaa sanoa 2 %

Pelastetun ruoan määrä ja säästyneet hiilidioksidipäästöt kaupungeittain (TOP 10):

Sijoitus Kaupunki Pelastettu ruoka 2022 (kg) Säästyneet 2022 hiilidioksidipäästöt (CO2-ekv kg)
1 Helsinki 202 000 205 000
2 Espoo 92 000 92 000
3 Tampere 88 000 95 000
4 Vantaa 84 000 87 000
5 Turku 64 000 69 000
6 Oulu 55 000 58 000
7 Jyväskylä 35 000 37 000
8 Kuopio 33 000 34 000
9 Lahti 31 000 34 000
10 Joensuu 23 000 25 000

Lisätiedot:

Jukka Harjunen
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.