Vain hieman yli puolet tietää varmuudella parasta ennen -päiväyksen ja viimeisen käyttöpäivän eron – tietoisuus on kuitenkin kasvanut

Vain hieman yli puolet (56 %) suomalaisista kertoo tietävänsä tarkasti, mitä eroa on elintarvikkeiden parasta ennen -päiväyksellä ja viimeisellä käyttöpäivällä. Tietoisuus päivämäärien eroista on kuitenkin parantunut vuodesta 2019, jolloin alle puolet (49 %) tiesi päiväysten eroavaisuuden.

Tämä selviää hävikkiverkkokauppa Matsmartin markkinatutkimusyritys Kantarilla teettämästä kyselytutkimuksesta, johon osallistui 2014 suomalaista. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2021 ja edellisen kerran vuonna 2019.

“Epätietoisuus parasta ennen -päiväyksen merkityksestä saattaa lisätä ruokahävikkiä kotona. Koska kyse ei ole ruoan turvallisuudesta samalla tapaa kuin viimeisessä käyttöpäivän kohdalla, tietoisuutta parasta ennen -päiväyksestä kannattaa edelleen lisätä. Tästä hyvänä esimerkkinä on parhaillaan vietettävä Hävikkiviikko”, muistuttaa Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman.

Päiväysten ero on kaikkein selkein (60 %) 18–24-vuotiaille, kun taas edellisen kerran (2019) tietoisuus oli heikointa juuri nuorten keskuudessa. Naisille (64 %) ero päiväysmerkinnöissä on selkeämpi kuin miehille (49 %).

Kantar-tutkimuksessa kävi myös ilmi, että jopa 88 % suomalaisista voisi ajatella syövänsä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on umpeutunut.

Lähes joka viides (19 %) suomalaisista on sitä mieltä, että parasta ennen -päiväyksestä tulisi luopua.

“Kannattaa luottaa omiin aisteihin eli esimerkiksi haistaa ja maistaa ruokaa ennen poisheittämistä. Parasta ennen -päiväys on valmistajan lupaus siitä, että tuote säilyttää samat ominaisuudet kuin valmistushetkellä”, kertoo Böckelman.

Suomalaisten kotitalouksien ruokahävikki on 100 miljoonaa kiloa vuodessa.

Matsmart myy verkkokaupassaan tavarantoimittajien jäännöseriä, jotka muutoin saattaisivat päätyä hävikkiin esimerkiksi lyhyiden parasta ennen -päiväysten tai pakkausten vaihtumisen johdosta. Tyypillinen tilaus säästää keskimäärin 90 % alkuperäisistä tuotteiden hiilipäästöistä, kun uutta vastaavaa tuotetta ei tarvitse valmistaa.

Matsmart ei myy tuotteita, joissa on viimeinen käyttöpäivä -merkintä. Elintarvikeviraston mukaan viimeinen käyttöpäivä on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi eikä sitä saa enää myydä tai syödä merkityn päiväyksen jälkeen.

---

Kantarin kesäkuussa 2021 toteuttaman tutkimuksen vastaajina olivat 18—79-vuotiaat suomalaiset. Vastaajamäärä oli 2014 ja tutkimuksen virhemarginaali on korkeintaan +/- 2 prosenttiyksikköä.

Tutkimuskysymys ja vastaukset

1. Tiedätkö, mikä on parasta ennen -päiväyksen ja viimeisen käyttöpäivän ero?

Ei, en tiedä

2%

En tiedä tarkalleen, mutta minulla on aavistus

9%

Tiedän melko hyvin

33%

Kyllä, tiedän tarkalleen, mikä ero on parasta ennen -päiväyksellä ja viimeisellä käyttöpäivällä

56%

2. Voisitko ajatella syöväsi tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on ohittunut?

En, minusta ei tuntuisi hyvältä syödä ruokaa, jonka parasta ennen -päiväys on ohittunut.

3%

En oikeastaan. Valitsisin tuoreemman tuotteen, jos mahdollista.

9%

Kyllä, jos olen varma, että tuotetta voi edelleen syödä.

67%

Kyllä ehdottomasti. En koskaan välitä parasta ennen -päiväyksestä.

21%

3. Mitä ajattelet parasta ennen -päiväyksestä?

Mielestäni parasta ennen -päiväyksestä tulisi luopua.

19%

Mielestäni parasta ennen -päiväys tulisi jatkossakin säilyttää.

69%

En osaa sanoa.