Viisi vuotta Suomessa toiminut Matsmart tutki: Yli puolet suomalaisista aiempaa tietoisempia ruokahävikin ympäristövaikutuksista – hinta on kuitenkin tärkein ostokriteeri

Pohjoismaiden ensimmäinen hävikkiruuan verkkokauppa Matsmart täyttää tässä kuussa viisi vuotta Suomessa, ja halusi sen johdosta selvittää, miten suomalaisten tietoisuus ruokahävikin ympäristövaikutuksista on vuosien saatossa muuttunut. Kantarin toteuttaman tutkimuksen perusteella jopa yli puolet (57 %) suomalaista kertoo tietoisuutensa ruokahävikin ympäristövaikutuksista lisääntyneen viime vuosina.

“Suomalaiset ovat olleet edelläkävijöitä ruokahävikin vähentämisessä ja tavoitteemme on omalta osaltamme ollut nostaa tietoisuutta ruokahävikistä, sen vaikutuksesta ympäristöön ja tietenkin parhaista keinoista vähentää hävikkiä. Se että yli puolet kokee olevansa aiempaa tietoisempia hävikin ympäristövaikutuksista kertoo, että työ on tuottanut tulosta”, kertoo Matsmartin perustaja ja toimitusjohtaja Karl Andersson.

Tänä vuonna myös ruuan hinnannousu on puhututtanut niin Suomessa kuin maailmalla.

Matsmartin tilaamassa Kantar-tutkimuksessa selvisi, että hinta on tärkein ostokriteeri 69 prosentille suomalaisista. Samalla kuitenkin suurimmalle osalle – eli 54 prosentille vastaajista – hinnan jälkeen myös muut tekijät kuten laatu ja ekologinen kestävyys merkitsevät ostopäätöksessä.

Tutkimukseen vastasi 1042 suomalaista Kantarin paneelissa toukokuussa 2022.

Tavoitteena liiketoiminnan kestävä kasvu

Matsmartin Suomen-liikevaihto nousi vuonna 2021 jo 10,4 miljoonaan euroon, jossa on 16 % kasvua edellisvuoteen. Myös tänä vuonna toiminta on jatkanut kasvu-uralla.

“Tämän vuoden ensimmäinen neljännes oli kaikkien aikojen paras Suomessa ja myös viime kuukaudet ovat olleet myynnillisesti erittäin vahvoja. Tähän on varmasti vaikuttanut myös ruuan hinnannousu, joka on saanut uusia kuluttajia etsimään tapoja ostaa ruokaa paitsi kestävästi myös edullisesti”, kertoo Karl Andersson.

Matsmart avasi maaliskuussa myös uuden varasto- ja logistiikkakeskuksen Ruotsin Örebrossa. Varaston pinta-ala on huimat 22000 neliömetriä ja tuotteiden keräämisessä työntekijöitä auttaa 149 robottia. Örebron-varasto mahdollistaa entistäkin suurempien tuote-erien pelastamisen hävikiltä. Samalla uusi keskus tehostaa toimituksia muun muassa Suomeen ja omalta osaltaan auttaa myös taloudellisesti kestävän toiminnan varmistamisessa tulevaisuudessa.

Viime viikolla Matsmart laajeni viidenteen maahan avaamalla verkkokaupan Iso-Britanniaan, jossa vastaanotto on ollut poikkeuksellisenkin hyvää.

“Olemme tilanteessa, jossa ruokahävikin taloudellinen kustannus on yhtä suuri kuin hävikin ekologinen kustannus - joten nyt viimeistään olisi aika hyödyntää ruokaresurssejamme paremmin. Matsmartin tavoitteena on laajentaa toimintaansa voimakkaasti Euroopassa ja poistaa toimialaa vaivaavaa tehottomuutta. Samalla entistä useampi kuluttaja pääsee nauttimaan edullisimmista hinnoista”, jatkaa Andersson lopuksi.

Näitä kysyttiin Kantarin paneelissa:

Kuinka tietoisuutesi ruokahävikin ympäristöhaitoista on muuttunut verrattuna muutaman vuoden takaiseen?

Olen paljon tietoisempi asiasta 17 %
Olen jonkin verran tietoisempi asiasta        40 %
Tietoisuuteni ei ole muuttunut 41 %
En osaa sanoa 3 %

Miten tärkeää on hinta kun ostat ruokaa?

Hinta on kaikkein tärkeintä 16 %
Hinta on tärkein tekijä, mutta otan huomioon myös esimerkiksi laadun ja ekologisen kestävyyden        54 %
Hinta on vähemmän tärkeä tekijä kuin esimerkiksi laatu ja ekologinen kestävyys 24 %
Tärkeintä on vain ruoan laadun ja ekologisen kestävyyden kaltaiset tekijät 4 %
En osaa sanoa 2 %

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan.