Woltin talousjohtaja Kris Beyens hallituksen puheenjohtajaksi – Matsmart laajentaa Itävaltaan

Woltin CFO Kris Beyens on aloittanut Matsmartin hallituksen puheenjohtajana. Matsmart on tänään myös avannut verkkokaupan Itävaltaan, joka on jo kuudes maa, jossa Matsmart toimii. Yritys on Euroopan johtava impact-verkkokauppa, josta kuluttajat voivat pelastaa edullista ruokaa hävikiltä.

Kris Beyens is MatsmartMotatos Chairman of the Board

Matsmartin perustaja ja toimitusjohtaja Karl Andersson kommentoi: ”Olemme erittäin iloisia saadessamme Kris Beyensin mukaan hallitukseen. Matsmartin liiketoiminta on erittäin jännittävässä vaiheessa – etenemme kasvumarkkinoillamme Saksassa ja Isossa-Britanniassa samalla, kun lähestymme kannattavaa kasvua Pohjoismaissa. Krisin kokemus tuo meille arvokasta lisäarvoa tällä matkalla”.

Woltin talousjohtajalla Kris Beyensillä on laaja kokemus johtotehtävistä eBayssä ja Skyscannerilla. Suomalaislähtöinen Wolt toimii 23 maassa kehittäen laajaa valikoimaa teknologioita edistääkseen paikallista kaupankäyntiä tehden kaupungeista parempia paikkoja asua, sekä tarjoaa omaa päivittäistavaroiden toimitusratkaisuaan.

Kris Beyens kommentoi nimitystään: "Matsmartin mahdollisuudet Euroopan johtavana toimijana toimialalla ovat valtavat. Yritys on tiennäyttäjä, jonka tehtävänä on yhdistää kuluttajat ja tavarantoimittajat, ja tarjota sekä edullisia että ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja ja tuotteita”.

Kris Beyens aloitti tehtävässään joulukuun lopussa.

Tänään aukeaa kuudes hävikkiverkkokauppa Itävallassa Motatos-nimellä

Itävalta on ensimmäinen uusi maa, jonne Matsmart laajentaa – Motatos-brändillään – hyödyntäen jo olemassa olevaa saksankielistä verkkokauppaa, Saksan logistiikkaketjua ja Berliinin-toimiston resursseja.

Kun vertaa tilannetta Matsmartin muihin markkinoihin, joita ovat Suomen lisäksi Ruotsi, Tanska, Iso-Britannia ja Saksa, ruoan verkkokauppa ei yleisesti ole vielä saavuttanut samaa tasoa Itävallassa erityisesti isojen kaupunkien ulkopuolella. Tämä lisää mahdollisuuksia nopealle kasvulle uudessa markkinassa.

Itävaltalaiset ovat myös hyvin tietoisia kestävästä kehityksestä ja sen edistäminen on myös yksi valtion määrittelemistä tavoitteista.

Suomessa liiketoiminta kasvaa ruoan yleisen hinnannousun vanavedessä

Viime vuonna Matsmart myi 1,8 miljoonaa kiloa hävikkiruokaa Suomessa. Tämä on 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021, ja kertoo siitä, että kuluttajat haluavat minimoida hävikin aiheuttamia vaikutuksia ja samalla säästää rahaa yleisen hintatason noustessa. Pelastetun ruoan määrä vastaa 1,9 miljoonaa CO2e-kiloa, mikä on 23 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Matsmartissa myytävä ruoka myydään tyypillisesti 20–80 prosenttia normaalihintoja edullisemmin.

Jukka Harjunen
+358400200003
jukka.harjunen@reachfinland.fi

Matsmart on Ruotsissa 2014 perustettu kestävän kehityksen verkkokauppa, joka myy tuotteita, jotka muutoin voisivat päätyä hävikkiin monesta eri syystä, kuten sesonkivaihteluiden, ylituotannon, pakkausten vaihtumisen tai lyhyiden parasta ennen -päiväysten takia. Matsmart rantautui Suomeen kesäkuussa 2017. Tuotteita myydään alennetuin hinnoin verkkokaupassa kaikkialle Suomeen, Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan, Iso-Britanniaan ja Itävaltaan.