MEDTRONIC ALLEKIRJOITTI SOPIMUKSEN ARDIANIN OSTAMISESTA

Report this content

​HELSINKI 2010-11-30 Medtronic, Inc. (NYSE: MDT) ja yksityisessä omistuksessa oleva Ardian, Inc. ilmoittivat äskettäin, sopineensa yrityskaupasta. Sopimuksen nojalla Medtronic ostaa Ardianin ja suorittaa etukäteen 800 miljoonan Yhdysvaltain dollarin käteismaksun sekä etappimaksut, jotka vastaavat Medtronicin tulojen vuotuista kasvua verovuoden 2015 loppuun asti. Medtronic on jo aiemmin sijoittanut Ardianiin ja omistaa tällä hetkellä 11 prosenttia yrityksen osakkeista.

Mountain View’ssä Kaliforniassa toimiva Ardian kehittää katetrien käyttöön perustuvia hoitomuotoja hypertensioon ja siihen liittyviin sairauksiin.

”Hypertensio (kohonnut verenpaine) on yksi maailman yleisimmistä kuolinsyistä.  Kyseessä on merkittävä ja yleistyvä maailmanlaajuinen terveysongelma, joka vaikuttaa noin 1,2 miljardin ihmisen elämään. Hypertensioon liittyy tavallista suurempi sydänkohtauksen, aivohalvauksen, sydämen vajaatoiminnan,  munuaissairauden ja kuoleman riski”, toteaa Sean Salmon, joka toimii Medtronicin Coronary and Peripheral ‑liiketoimintayksikön varatoimitusjohtajana ja pääjohtajana. ”Näkemyksemme mukaan munuaisten denervaatio hallitsemattoman hypertension hoitomuotona on yksi mielenkiintoisimmista kasvavista markkinoista lääkinnällisten laitteiden alalla. Ardianin tutkima, katetrien käyttöön perustuva hallitsemattoman hypertension hoito munuaisten hermojen denervaation avulla täydentää Medtronicin asiantuntemusta katetrien suunnittelun ja ablaatiotekniikoiden alalla ja lisää Medtronicin tarjoamia interventioon perustuvia hoitomuotoja.”

Ardianin lippulaivatuotteen Symplicity® Catheter System™ ‑katetrijärjestelmän kliinisen tutkimuksen tiedot julkaistiin äskettäin Yhdysvaltain Sydänliiton vuoden 2010 tiedepäivillä Chicagossa. Ne on myös julkaistu The Lancet ‑aikakauslehdessä. Julkaistujen tulosten mukaan Ardianin laitteella hoidettujen potilaiden systolinen verenpaine aleni kuudessa kuukaudessa 33 mmHg enemmän kuin vertailuryhmässä  (p<0,0001). Symplicity Catheter System ‑katetrijärjestelmälle on annettu CE-merkintä, ja se on listattu Australiassa TGA-luetteloon, mutta sille ei ole myönnetty myyntilupaa Yhdysvalloissa.

”Ardian antaa Medtronicin käyttöön Symplicity Catheter System ‑katetrijärjestelmän ja yhä kasvavan määrän täyttöä, jotka tukee järjestelmän kliinistä käyttöä potilaille, joiden hypertensiota ei saada hallintaan optimaalisilla lääkehoidolla”, sanoo Ardianin puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Andrew Cleeland. ”Kun liitymme Medtroniciin, pääsemme hyödyntämään Medtronicin maailmanlaajuista verkostoa ja toimialaa ja voimme näin paremmin edistää hallitsemattoman hypertension hoitamista.”

Kauppa saatetaan päätökseen Medtronicin kolmannella vuosineljänneksellä vuonna 2011, ja se edellyttää tavanomaisten yrityskaupan ehtojen toteutumista. Näitä ovat muun muassa Yhdysvaltain ja muiden maiden lakisääteiset selvitykset.

ARDIAN
Yksityisessä omistuksessa oleva, Mountain View’ssä Kaliforniassa toimiva Ardian, Inc. Kehittää katetrien käyttöön perustuvia hoitomuotoja hypertensioon ja siihen liittyviin sairauksiin. Ardian on kahdeksas The Foundryn, Menlo Parkissa toimivan johtavan lääketieteellisten laitteiden kehittäjän, perustama yritys. Ardianin sijoittajia ovat esimerkiksi Morgenthaler Ventures, Advanced Technology Ventures, Split Rock Partners, Medtronic ja Emergent Medical Partners. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa
www.ardian.com

MEDTRONIC
Medtronic, Inc. on maailman johtava lääketieteellisen teknologian kehittäjä, jonka tuotteet auttavat miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa lievittämällä kipua, edistämällä terveyttä ja pidentämällä elinikää. Yhtiön pääkonttori on Minneapolisissa.
Lisätietoa on saatavilla osoitteessa
www.medtronic.com, www.medtronic.fi

This Press Release contains forward looking statements that may include statements
regarding the intent, belief or current expectations of Ardian, Medtronic and their
respective management. Forward
looking statements include statements about the
benefits and advantages of the acquisition for Ardian, and the benefits of the

acquisition for Medtronic post transaction, such as product development opportunities
and operating synergies. Actual results could differ materially from those projected in
the forward
looking statements as a result of a number of important factors, including
but not limited to the risk that the acquisition of Ardian by Medtronic will not close as
the transaction is subject to certain closing conditions, such as the ability to obtain

U.S. and foreign regulatory approvals of the proposed acquisition, including antitrust

approval, and the approval of the transaction by Ardian’s stockholders. In addition, if

and when the transaction is closed, there will be risks and uncertainties related to

Medtronic’s ability to integrate Ardian successfully, the risk that the cost savings and
any other synergies from the acquisition may not be fully realized or may take longer
to realize than expected; disruption from the acquisition making it more difficult to

maintain relationships with customers, employees or suppliers; and competition and
its effect on pricing, spending, third party relationships and revenues. Additional

factors that may affect future results are contained in the SEC filings for Medtronic,
including but not limited to Medtronic’s Annual Report on Form 10
K for the year
ended April 30, 2010. Medtronic and Ardian each disclaim any obligation to update
and
revise statements contained in this release based on new information or otherwise.

- end -

Yhteyshenkilöt: