MEDTRONIC SAATTOI PÄÄTÖKSEEN ARDIANIN YRITYSOSTON

Report this content

Munuaisten hermojen denervaatio hallitsemattoman hypertension interventiohoitona

HELSINKI – 17.1.2011 Medtronic, Inc. (NYSE: MDT) julkisti tänään saattaneensa päätökseen yksityisomistuksessa olevan Ardian, Inc. -yhtiön yritysoston. Ardian kehittää katetrien avulla tehtäviä hoitomenetelmiä hypertension ja siihen liittyvien sairauksien hoitamiseksi.  Kauppahinta muodostuu 22.11.2010 julkistettujen sopimusehtojen mukaisesti 800 miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruisesta käteissuorituksesta sekä lisämaksuista, jotka vastaavat Medtronicin tulojen vuotuista kasvua verovuoden 2015 loppuun asti.

Medtronic oli sijoittanut Ardianiin jo aiemmin ja omisti ennen kauppaa 11,3 prosenttia yrityksen osakkeista. Medtronic odottaa saavansa omistusosuudestaan kertaluonteisena hyötynä noin 80 miljoonaa dollaria, mikä kuittautuu osittain kertaluonteisina liiketapahtuma- ja yritysostokuluina verovuonna 2011. Kertaluonteinen hyöty pois lukien yritysoston laimennusvaikutus on arviolta noin 0,02 dollaria verovuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä ja 0,05–0,06 dollaria verovuonna 2012.

Hypertensio (kohonnut verenpaine) on yksi maailman yleisimmistä kuolinsyistä. Kyseessä on merkittävä ja yleistyvä maailmanlaajuinen terveysongelma, joka vaikuttaa noin 1,2 miljardiin ihmiseen ja johon liittyy tavallista suurempi riski sydänkohtaukseen, aivohalvaukseen, sydämen vajaatoimintaan, munuaissairauteen ja kuolemaan. Hypertension arvioidaan aiheuttavan maailmanlaajuisesti terveydenhuollolle vuosittain yli 500 miljardin dollarin suorat kustannukset.

Ardianin lippulaivatuotetta, Symplicity® Catheter System™ ‑katetrijärjestelmää, käytetään hallitsemattoman hypertension hoitoon munuaisten hermojen denervaatio-toimenpiteellä tai munuaisvaltimoita reunustavien hermojen ablaatiotoimenpiteellä. Sille on myönnetty CE-merkintä, ja se on hyväksytty Australian Therapeutic Goods Administration -lääkevalvontaviranomaisen luetteloon, mutta sillä ei ole vielä Yhdysvaltain  Food and Drug Administration -viranomaisen hyväksyntää.

Ardianin oston myötä Medtronicista tulee hallitsemattoman hypertension hoidossa käytettävien munuaisten hermojen denervaatiomenetelmien johtava kehittäjä. Yritysosto täydentää Medtronicin nykyistä interventiohoitojen valikoimaa ja osaamista katetri- ja ablaatiotekniikoiden asiantuntijana.

Yhteyshenkilöt:

Joe McGrath               Jeff Warren
Medtronic                   Medtronic
PR-toiminta                Sijoittajasuhteet
707-591-7367              763-505-2696

Ardian
Kalifornian Mountain View'ssä toimiva Ardian, Inc. kehittää katetrien avulla tehtäviä hoitomenetelmiä hypertension ja siihen liittyvien sairauksien hoitamiseksi. Ardian on kahdeksas The Foundryn, Menlo Parkissa toimivan johtavan lääketieteellisten laitteiden kehittäjän, perustama yritys. Ennen yrityskauppaa Ardianin sijoittajia olivat esimerkiksi Morgenthaler Ventures, Advanced Technology Ventures, Split Rock Partners, Medtronic ja Emergent Medical Partners. Lisätietoja on osoitteessa www.ardian.com.

Medtronic
Medtronic, Inc. on maailman johtava lääketieteellisen teknologian kehittäjä, jonka tuotteet auttavat miljoonia ihmisiä eri puolilla maailmaa lievittämällä kipua, edistämällä terveyttä ja pidentämällä elinikää. Yhtiön pääkonttori on Minneapolisissa. Lisätietoja on osoitteessa www.medtronic.com, www.medtronic.fi

This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties.  Such forward-looking statements include expectations regarding Medtronic’s operations as they relate to Ardian’s products.  The statements in this release are based upon current expectations and are subject to certain risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from those described in the forward-looking statements, including risks related to the integration of Ardian into Medtronic, the anticipated future benefits (including cost savings and other synergies) resulting from the acquisition of Ardian, difficulties and delays inherent in the development, manufacturing, marketing and sale of medical products, government regulation, general economic conditions and other risks and uncertainties set forth in Medtronic’s periodic reports on file with the Securities and Exchange Commission.  Actual results may differ materially from anticipated results.  Medtronic disclaims any obligation to update or revise statements contained in this press release based on new information, future events or otherwise.

– loppu –

Avainsanat: