8 faktaa rintojen tutkimisesta – liukasta iho, käytä peiliä, etsi pattia

Lehdistötiedote 23.10.2017

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä, ja siihen sairastuu arviolta joka yhdeksäs länsimainen nainen. Vuonna 2014 Suomessa diagnosoitiin yli 5000 uutta rintasyöpätapausta. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Teija Lehmonen Mehiläisestä painottaa rintojen omatoimisten tutkimisen tärkeyttä, ja kertoo kahdeksan faktaa, jotka kaikkien naisten tulisi aiheesta tietää.

1. Tutki rinnat säännöllisesti - riippumatta siitä, minkä ikäinen olet.

Rintoja tutkimalla nainen voi itse löytää mahdolliseen rintasyöpään viittaavan poikkeaman jo varhaisessa vaiheessa. Mitä nuorempana rintojen säännöllisen tutkimisen aloittaa, sitä paremmin omat rintansa oppii tuntemaan ja mahdolliset poikkeamat havaitsemaan.

2. Liukas iho on helpompi tutkia.

Rintojen tutkiminen on helpompaa, kun ihon pinta on liukas saippuasta tai vedestä. Tutki siis rinnat esimerkiksi saunassa tai suihkussa.

3. Tarkastele rintoja kädet alhaalla ja kädet ylhäällä, peilin kautta.

Katso rintoja ja niiden muotoa peilistä: ovatko rinnat symmetriset, onko niissä ihomuutoksia tai meneekö iho ”kuopalle”.  Nosta myös kädet ylös. Jos syöpä on syvällä, vetää se helposti ihoa kuopalle käsien ollessa ylhäällä. Tarkastele myös nännien symmetriaa, sekä sitä, onko niissä vetäytymiä tai eritystä.

4. Painele rintoja järjestelmällisesti joka puolelta. Etsi pattia.

Käy huolellisesti painellen rinnat läpi. Etsi rinnoista kovaa, tiivistä pattia – ikään kuin papua tai hernettä - joka tuntuu rinnassa vain toisella puolella. Pahalaatuiset muutokset eivät yleensä arista tai aiheuta kipua.

5. Tutki rinnat heti kuukautisten jälkeen.

Ennen kuukautisia rinnat voivat olla kipeät, kosketusarat ja turvonneet. Kuukautisten jälkeen rintarauhasten hormonaalinen kuormitus häviää ja rinnat on helpompi tutkia.

6. Näytä lääkärille kaikki poikkeava.

Näytä lääkärille kaikki sellainen, jota rinnoissasi ei aiemmin ole ollut. Muutos voi olla esimerkiksi patti, ihomuutos, tavallisen ihon keskellä oleva karheuma tai punottava läikkä, jossa on lisääntynyttä verisuonikuvioitusta. Voit näyttää muutokset esimerkiksi työterveyslääkärille, gynekologille tai yleislääkärille sen mukaan, missä olet tottunut asioimaan.

7. Synnytysikäisillä naisilla muutokset ovat yleensä hyvänlaatuisia.

Synnytysikäisten naisten rinnoissa olevista löydöksistä suurin osa on hyvänlaatuisia: sidokudoskasvaimia, pieniä kystia tai rasvapatteja, joille ei tarvitse tehdä mitään. Alle 30-vuotiailla naisilla 0,3 %:lta löytyy pahanlaatuisia muutoksia.

8. Yleisimmät jatkotutkimukset ovat mammografia, ultraääni ja paksuneulabiopsia.

Jos rinnasta löytyy jotain poikkeavaa, mietitään jatkotutkimukset yhdessä lääkärin kanssa. Perustutkimukset ovat mammografia ja rintojen ultraäänitutkimus. Jos tutkimuksissa löydetään rinnoista poikkeava kyhmy, otetaan siitä paksuneulanäyte, jonka patologi tutkii. Diagnoosin jälkeen hoitotoimenpiteet suunnitellaan yhdessä lääkärin kanssa.

Asiantuntijana jutussa toimi naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Teija Lehmonen Mehiläisestä.

- Mehiläinen, synnytysten ja naistentautien erikoislääkäri Teija Lehmonen
- Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän kautta: viestintäpäällikkö Laura Martinsuo, puh. 040 196 2892, sähköposti: laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 290 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 11 500 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.