BeeHealthylle Vuoden vaikuttavuusteko 2022 -palkinto – SuomiSotella digiloikka tuleville hyvinvointialueille

Lehdistötiedote 2.12.2022

BeeHealthy on voittanut Vuoden vaikuttavuusteko 2022 -palkinnon SuomiSote-etäasiointialustalla sisältäen pitkäaikaissairaiden digituetun hoitomallin Yhteiskunta-kategoriassa. Vuoden vaikuttavuusteko -kilpailuilla* halutaan nostaa esiin asioita, toimia, innovaatioita ja onnistumisia, joilla edistetään sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuutta Suomessa. Voittajat palkittiin Mediuutisten Terveysalan 100 vaikuttajaa 2022 -tilaisuudessa Alma-Talolla perjantaina 2.12.

- Suomalaiset ansaitsevat maailmanluokan sähköiset asiointikanavat omasta terveydestään huolehtimiseen. Tämä palkinto on upea tunnustus tiimimme tinkimättömästä työstä sujuvamman sosiaali- ja terveydenhuollon eteen, iloitsee BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen.

- SuomiSote-alustassa yhdistyvät parhaat puolet julkisen ja yksityisen terveydenhuollon digipalveluiden osaamisesta. Edelläkävijöinä mukana kehittämässä ovat olleet muun muassa Harjun Terveys sekä Päijät-Hämeen ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueet. On etuoikeus voida tarjota digipalveluitamme myös Suomen hyvinvointialuille, sanoo palkinnon vastaanottanut BeeHealthyn johtaja Anni Iso-Mustajärvi.

- Aloimme tarjoamaan etäasiointialustaamme ensin sotetoimijoille ulkomailla BeeHealthy-brändillä. Asiakkaita on jo 12 maassa mukaan luettuna vaikuttavuusperusteisesta terveydenhuollosta tunnettu Hollannin suurin perusterveydenhuollon klinikkaketju sekä erinomaisesta erikoissairaanhoidosta tunnettu Sveitsin suurin sairaalaketju, Iso-Mustajärvi jatkaa.

Voittajan valitsi raati, johon kuului edustajia politiikasta, terveysalalta, sosiaalialalta, tutkimuksesta ja yrityksistä. Valintaraadin puheenjohtajana toimi kansanedustaja Paula Risikko. Arviointiraadin perustelut palkinnolle olivat seuraavat:

”Etäasiointialustan avulla voidaan palvella potilaita sekä sosiaalipalveluiden asiakkaita helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Teon avulla voidaan parantaa hoidon ja palveluiden saatavuutta ja jatkuvuutta sekä saavutettavuutta. Teolla on suuri potentiaali ja sillä voidaan onnistuessa ratkaista hyvinvointialueiden tehokkuushaasteita. Se on tuore tapa viedä eteenpäin palvelutuotannon kehitystä ja potilaan kohtaamista. Teolla on selkeä näyttö hoitotakuun tehokkaasta toteuttamisesta, vaikuttavuudesta, laajuudesta ja skaalattavuudesta.”

SuomiSotella fiksumpaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa

SuomiSote on kattava etäasiointialustaratkaisu, jonka kautta hyvinvointialue pystyy tarjoamaan digipalveluita kertakävijöille, pitkäaikaissairaille sekä sosiaalipalveluiden asiakkaille samassa kanavassa, helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Ratkaisun avulla voidaan parantaa hoidon ja palveluiden saatavuutta ja jatkuvuutta sekä saavutettavuutta ja se mahdollistaa terveydenhuollon ammattilaisten keskittymisen potilaiden hoitamiseen. SuomiSoten avulla on pystytty vaikuttamaan hoidon saatavuuteen lyhentämällä jonoja yli 20 päivästä välittömään hoitoon pääsyyn. Lisäksi ammattilaisten aikaa vapautuu fyysisillä vastaanotoilla ja päivystyksessä sitä tarvitseville potilaille muun muassa automatisoidulla esitietojen keräyksellä. Näin samoilla resursseilla pystytään hoitamaan enemmän potilaita hoidon laadun ollessa todistetusti erinomaista. Sekä potilaat että ammattilaiset ovat antaneet korkeat arvosanat toimintamallista.

SuomiSote -alusta tukee myös pitkäaikaissairaiden parempaa ja vaikuttavampaa hoitoa

BeeHealthy ja Mehiläinen tarjoavat ensimmäisenä toimijana digialustansa avulla tukea myös kroonisesti sairaille. Pitkäaikaissairaiden hoitopolkuihin on rakennettu laaja digifyysinen hoito- ja valmennusmetodiikka, jonka tavoitteena on tukea potilasta kestävissä elämäntapamuutoksissa. Ratkaisun kulmakiviä ovat etämonitorointi sekä sen mahdollistama etätuki ja -valmennus sekä varhainen puuttuminen. Hoitotapahtumat eivät ole enää kuukausien välein tapahtuvia katselmointeja, vaan päivittäisiä elämäntapamuutoksia tukevia. Alustavissa tuloksissa potilaat ovat päässeet hyvään vauhtiin tavoitellussa painonpudotuksessa, mikä mahdollistaa parhaassa tapauksessa esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen remission.

Lue lisää: www.suomisote.fi

*) Lähde: Kilpailun järjestäjä Vaikuttavuusseura ry

• Mehiläinen, Sampo Oksanen, BeeHealthyn kaupallinen johtaja
  • Mehiläinen, Anni Iso-Mustajärvi, BeeHealthyn johtaja
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 113-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.