Elintapojen muuttamiseen uusi tapa - Mehiläinen pilotoi genomitiedon ja digilääkäripalveluiden hyödyntämistä sepelvaltimotaudin ennaltaehkäisyssä

Lehdistötiedote 2.5.2019

Nyt käynnistyvässä Genna-tutkimusprojektissa selvitetään, miten yhdistämällä digilääkäripalveluita ja aiempaa yksilöllisempää tietoa sairastumisriskistä, voidaan kannustaa yksilöä ennaltaehkäiseviin elintapamuutoksiin. Pilottiprojektiin osallistuvat saavat digilääkärin apua sairastumisriskin arviointiin ja elintapamuutoksiin ensimmäistä kertaa toimialalla.

Tutkimuksen toteuttavat Mehiläinen sekä Suomen molekyylilääketieteen instituutti FIMM, Helsingin yliopisto. Ne tarjoavat tuhannelle 40-60 -vuotiaalle osallistujalle sairastumisriskin määritykseen tarvittavat laboratoriokokeet. Lisäksi osallistujalle tarjotaan mahdollisuutta keskusteluun Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksen Digiklinikalla lääkärin kanssa sekä tarvittaessa pitkäkestoisempaa tukea elämäntapamuutoksen toteuttamiseen teemakohtaisten digitaalisten hoitopolkujen avulla.

Pilottiprojektissa asiointi tapahtuu sähköisesti, laboratoriokäyntiä lukuun ottamatta. Osallistuminen on maksutonta.

Riskitieto motivoi – digilääkäri tukee

- Genna-tutkimusprojektissa selvitetään aiempaa kattavamman riskitiedon hyödyntämistä sekä OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa tarjottavien digilääkäripalveluiden vaikuttavuutta elintapamuutoksien toteuttamiseen. Tavoitteena on tukea suomalaisia sepelvaltimotaudin ennaltaehkäisyssä, kuvailee Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen

Tulokset saatuaan osallistujat voivat olla yhteydessä digilääkäriin ja keskustella tulkinnasta ja mahdollisista jatkotutkimustarpeista. Digilääkäri voi myös tarjota osallistujalle hänen yksilöllisen riskitietonsa perusteella soveltuvan valmennusohjelman esimerkiksi terveellisempään ravitsemukseen liittyen.

- Pilotoimme nyt uutta genomitiedon ympärille rakentuvaa palvelumallia. Mehiläisellä on aiempaa tutkimustietoa GeneRISK- tutkimusprojektin perusteella siitä, että sähköisesti saatu palaute sairastumisriskistä kannustaa selvästi riskiä alentaviin elämäntapamuutoksiin. Tässä tutkimuksessa lisätään osallistujille mahdollisuus saada tukea muutokseen digitaalisesti, Hotakainen toteaa.

Yhteistyössä genomitutkimuksen edelläkävijän kanssa

Genna-pilottitutkimuksessa käytetään sepelvaltimotautiriskin arvioimisessa FIMMin kehittämää KardioKompassi®-sovellusta. Sovellus hyödyntää laajamittaisesti genomitietoa ja yhdistää sitä perinteiseen terveystietoon sekä tuottaa näin aiempaa täsmällisempää riskitietoa. Sovelluksessa on interaktiivisia elementtejä, joiden avulla osallistuja voi kokeilla hoidon ja elämäntapamuutosten vaikutusta sairastumisennusteensa muutokseen 10 vuoden aikajanalla.

- 50 % sepelvaltimotautiriskistä on perintötekijöiden aiheuttamaa. Kliinisessä käytössä olevat riskimittarit eivät huomio tätä riskiä. Näin ollen suuri osa infarkteista tulee yllätyksenä johtuen riskimittarien puutteellisuudesta. Tämän takia olemme FIMMssä kehittäneet KardioKompassi®-sovelluksen, joka yhdistää sekä perinnöllisiä että perinteisiä riskitekijöitä, sanoo Elisabeth Widén, FIMMin vanhempi tutkija.

Lisätietoa tutkimuksesta Mehiläisen www-sivuilta osoitteesta https://www.mehilainen.fi/osallistu-genna-tutkimukseen

Yhteyshenkilöt medialle:

Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, p. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi

- Suomen molekyylilääketieteen instituutti FIMM, Helsingin yliopisto, Elisabeth Widén, dosentti, vanhempi tutkija, p. 050 381 2738, elisabeth.widen@helsinki.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.