Hammas Mehiläinen avasi Digiklinikan suun terveyden tueksi

Lehdistötiedote 30.1.2020

Suomalaisten suun terveys on huonolla tolalla. 30-60 -vuotiaiden yksityiset hammaslääkärikäynnit ovat tippuneet noin 30 % viidessä vuodessa, eivätkä julkisen sektorin käynnit ole vastaavasti kasvaneet. Hammas Mehiläinen haluaa tuoda suun terveyden lähelle ihmisiä, ja avasi Suomen ensimmäisen suun terveyteen keskittyvän palvelun Mehiläisen Digiklinikalle.

Vuoden 2016 Kela-korvausten leikkauksien jälkeen suomalaisten hammashoitoon hakeutuminen on vähentynyt merkittävästi. 30-60 -vuotiaiden yksityiset hammaslääkärikäynnit ovat tippuneet noin 30 % viidessä vuodessa. Julkisen sektorin käynnit eivät myöskään ole kasvaneet.

- Tilanne johtaa suun terveyden heikkenemiseen, hoidon tarpeen kasvuun ja sitä myöden hoitojen kustannusten nousuun. Voidaan kärjistäen sanoa, että olemme hammashoidossa pari sukupolvea länsinaapureitamme jäljessä, ja hoidon tarve vain kasvaa, toteaa Hammas Mehiläisen liiketoimintajohtaja Oskari Eskola.

Erityisesti ientulehdus on Suomessa jo kansansairaus, josta kärsii noin 2/3 osaa suomalaisista - suuri osa tietämättään. Huonolla suun terveydellä on yhteys myös moneen suun ulkopuoliseen sairauteen, esimerkiksi matala-asteiseen krooniseen tulehdukseen, valtimokovettumatautiin sekä lisääntyneeseen aivoinfarktin riskiin. Suun tulehdukset vaikuttavat myös Alzheimerin taudin kehittymiseen ja etenemiseen sekä haima- ja maksasyövän riskiin.

Suun terveyden neuvontaa mistä ja milloin vain

Hammas Mehiläisen Digiklinikka toimii alhaisen kynnyksen yhteydenottokanavana kaikissa suun terveyden asioissa. Hampaiden ja suun terveyden Digiklinikka löytyy OmaMehiläinen-sovelluksesta osana muuta Mehiläisen Digiklinikkaa.

- Haluamme tuoda suun terveyden osaamisemme mahdollisimman helposti lähestyttäväksi, jotta voisimme kääntää huolestuttavat hammashoidon trendit. Suun terveyden neuvonnan tuominen digitaalisena kaikkien ulottuville on ensimmäinen askel, sanoo Eskola.

Palvelu on tarkoitettu kenelle tahansa suun terveyden asioita pohtivalle. Kysymyksiin vastaavat Hammas Mehiläisen suuhygienistit, joilta saa tehokkaat omahoidon neuvot sekä suositukset jatkohoitoon. Palvelu on chat-pohjainen ja siinä voidaan myös lähettää kuvia.

Tulevaisuus on digitaalinen myös suun terveydessä.

- Tämä on Suomen ensimmäinen suun terveyden digitaalinen vastaanotto, ja globaalistikin yksi ensimmäisistä. Tulevaisuudessa digitaalisuus avaa uusia mahdollisuuksia. Tällä hetkellä on esimerkiksi meneillään tutkimuksia, joissa tutkitaan halpoja suukameroita, jotka mahdollistaisivat hampaiden skannauksen omakätisesti kotioloissa. Sillä tavalla digissä voitaisiin diagnosoida suun terveyden tilaa, ja suositella fyysisille käyneille hyvin kohdennetusti juuri niitä hoitoja, joita tarvitaan, Eskola kuvailee.

----------------

Näihin asioihin saat neuvoja ja hoito-ohjeita hampaiden ja suun terveyden Digiklinikalta:

• Äkilliset ja tavanomaisesta poikkeavat hampaiden, ikenien ja suun ongelmat – mm. kipu
  • Hammashoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi mm. vihlomisen ja lohkeamien osalta
  • Neuvonta ientulehduksen ja hampaiden reikiintymisen ehkäisemiseksi
  • Keinot hammaslääkäripelon hallintaan
  • Neuvonta liittyen hammashoidon käynteihin
  • Erilaisten hoitovaihtoehtojen, hoidon kulun ja hintojen selvittäminen
  • Esteettisen hammashoidon vaihtoehdot
  • Sopivan hammaslääkärin valinta ja ajanvaraukseen liittyvät kysymykset

Suun terveyden Digiklinikka-käynti maksaa 19,90 €/keskustelu. Mikäli keskustelun seurauksena asiakas päätyy hammaslääkärin vastaanotolle Mehiläiseen, hyvitetään keskustelun hinta käynti yhteydessä.

Hammas Mehiläinen, liiketoimintajohtaja Oskari Eskola, p. 040 637 8579, oskari.eskola@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.