Harjun terveyden ensimmäiset viikot ovat edenneet sujuvasti

Lehdistötiedote 18.1.2021

Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän ja Mehiläisen yhteisyrityksen Harjun terveyden ensimmäiset viikot ovat edenneet suunnitellusti yhteistyössä henkilöstön ja asiakkaiden kanssa. Palveluihin on hakeuduttu vilkkaasti. Toimintaa kehitetään saatujen palautteiden pohjalta.

Päijäthämäläisten uusi sote-keskustoiminta käynnistyi, kun Harjun terveys avasi ovensa Lahden, Iitin ja Kärkölän asukkaille vuoden vaihteessa. Yhteisyritys tuottaa jatkossa perustason avosairaanhoidon, suun terveydenhuollon, fysioterapian ja terveyssosiaalityön palvelut. Toiminta on lähtenyt käyntiin suunnitellusti.

– Toiminnan käynnistäminen syksyn aikana on ollut vaativa ponnistus. Palveluntuotanto on aloitettu suunnitelman mukaisesti ja sujuvasti. Asiakkaat ovat päässeet nopeasti hoitoon ja digipalvelut on saatu käyttöön suunnitellusti, kommentoi Harjun terveyden käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen.

Digiklinikan toiminta on käynnistynyt vilkkaana. Toiminnan käynnistymisestä lähtien Digiklinikalle on tullut yhteensä yli 600 yhteydenottoa. Yleisimmät käyntisyyt ovat liittyneet ylähengitystieinfektioihin, virtsatietulehduksiin tai muuhun neuvontaan. Digiklinikan käyntitilastot julkaistaan reaaliaikaisesti osoitteessa digiklinikka.harjunterveys.fi.

–  Asiakkaat ovat ilahduttavasti löytäneet Digiklinikalle lataamalla OmaMehiläinen-sovelluksen. Palvelutaso on Digiklinikalla ollut hyvä – esimerkiksi sairaanhoidon palvelukanavalla keskimääräinen vasteaika yleislääkärin vastaanotolle on ollut kaksi minuuttia, Turunen kertoo.

Toiminnan käynnistyessä haasteita ovat aiheuttaneet etenkin pienemmät IT-tunnushallintaan liittyvät tekijät sekä aikaisempaa suuremmat puhelumäärät. Kahden ensimmäisen viikon aikana on hoidettu noin 14 000 asiakaspuhelua. Esimerkiksi suun terveydenhuollossa ensimmäisellä toimintaviikolla puheluita tuli yli kolminkertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna ja puhelinpalvelu ruuhkautui paikoin. Toisella toimintaviikolla puhelumäärät ovat laskeneet lähemmäs edellisen vuoden tasoa ja kasvaneeseen kysyntään on reagoitu henkilökuntaa lisäämällä.

– Olemme reagoineet ennakoitua suurempaan puhelumäärään muuttamalla toimintamalleja sekä rekrytoimalla lisää henkilöstöä. Toisen toimintaviikon perjantaina puheluiden toteutunut takaisinsoittoaika oli luvatusta ajasta myöhässä enää keskimäärin kahdeksalla minuutilla, sanoo Turunen.

Muutoksia palveluverkossa

Palveluverkossa tapahtui muutoksia vuodenvaihteessa, kun Lahden sote-keskusten kiirevastaanotto siirtyi Harjukadun 1. kerrokseen entisiin Fimlabin tiloihin. Harjukadulla kiirevastaanotto on palvellut asiakkaita laajennetuin aukioloajoin. Harjun terveyden asiakasohjaajat ovat olleet sote-keskuksissa asiakkaiden tukena ohjaamassa asiakkaita oikeaan paikkaan ja avustamassa Digiklinikan käytössä.

Harjukadun kiirevastaanoton toiminta on pyörinyt hyvin heti toiminnan käynnistymisestä lukien ja keskimääräinen odotusaika hoitajan kiirevastaanotolle on ollut noin 20 minuuttia. Kaikkia asiakkaita kehotetaan aina soittamaan omaan sote-keskukseen ennen hakeutumista kiirevastaanotolle, koska moni asia on hoidettavissa myös puhelimitse tai asiakkaalle voidaan suoraan varata sopiva vastaanottoaika.

Asiakaskokemusta kartoitetaan toiminnan kehittämiseksi

Harjun terveydessä avosairaanhoidon asiakaskokemuksen mittaus aloitettiin toiminnan ensimmäisenä päivänä. Palautteita kartoitetaan NPS-mittarin (Net Promoter Score) avulla, joka kertoo, kuinka moni asiakkaista suosittelisi palveluita asteikolla -100–100. Ensimmäisen täyden toimintaviikon nettosuositteluindeksi oli 63 ja asiakkaiden antamien arvosanojen mediaani 9/10. Positiivista palautetta on tullut etenkin ystävällisestä ja ammattitaitoisesta palvelusta. Kehitysehdotuksia puolestaan on tullut juuri puhelinpalveluihin ja lisätietojen löytämiseen liittyen.

–  Asiakkailta ja henkilöstöltä saadut palautteet ovat erityisen arvokkaita toiminnan jatkuvalle kehittämiselle. Jatkamme vuoropuhelua sekä aktiivista tiedottamista muun muassa verkkosivujen ja Päijät-Soten sosiaalisen median kanavien kautta. Lisäksi palvelumuutoksista on kerrottu alueen asukkaille kotiin jaettavalla tiedotteella, Turunen toteaa.

Tuleviin viikkoihin Turunen suhtautuu luottavaisin mielin.

– Toivon asiakkailtamme ymmärrystä, että toiminnan käynnistyessä kaikki asiat eivät välttämättä heti ensimmäisinä päivinä ole vielä kunnolla jengoillaan. Tuleva kevät on Harjun terveyden toiminnassa suurien muutosten aikaa, kun Launeen ja Ahtialan terveysasemat muuttavat Harjukadulle ja sote-keskuksissa siirrytään uuteen tiimimalliin. Teemme kovasti töitä lunastaaksemme asiakaslupauksen Suomen parhaiden perusterveydenhuollon palveluiden tuottamisesta asiakkaillemme.

Lisätiedot:

- Harjun terveys, käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen
- Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä, ostopalvelujohtaja Ismo Rautiainen
 Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän kautta, sini.artimaa@mehilainen.fi, p. 040 645 9703

Harjun terveys vastaa Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista vuoden 2021 alusta alkaen. Harjun terveyden perustajia ovat Mehiläinen ja Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä.