Hedelmällisyyden ennustamisessa käyttöön uusi geenitesti

Lehdistötiedote 14.11.2018

Hedelmällisyysterveyden selvittämisessä saavutetaan uusi virstanpylväs, kun markkinoille tulee Suomessa uusi Fertify*-geenitesti. Testillä voidaan arvioida riski ennenaikaisen munasarjatoiminnan hiipumiseen ja varhaisiin vaihdevuosiin. Testi on saatavilla Felicitas Mehiläisen klinikoilla 15.11.2018 alkaen.

- Fertiliteettitesti on ainoa olemassa oleva keino ennustaa naisen tulevaa hedelmällisyyden tilaa. Kaikki aiemmin käytetyt testit voivat todeta vasta muuttuneen tilanteen, mutta uuden testin avulla on mahdollista selvittää riski jo ennakkoon. Tämä on arvokas apu myös silloin, kun harkitaan munasolujen pakastamista myöhempää käyttöä varten, kertoo Felicitas Mehiläisen lapsettomuuslääkäri Tarja Olkinuora uuden testin soveltuvuudesta naisen hedelmällisyysterveyden ennustamiseen.

Naisen hedelmällisyyttä mittaava testi on kehitetty tutkimushankkeessa, jossa yli 70 000 naisen yhteensä yli 2,4 miljoonan geenikoodin joukosta etsittiin 750 muuttujaa. Nämä muuttujat liittyvät ennenaikaiseen munasarjan toiminnan heikentymiseen ja varhaisten vaihdevuosien riskiin, jota mitataan tutkimuksessa kehitetyllä algoritmilla. Testaaminen on vaivatonta, sillä näyte otetaan suun limakalvolta.

Tieto hedelmällisyydestä vähentää ahdistusta

Yhteiskunnallisen ilmapiirin ja elämäntapojen muutosten sekä tehokkaan raskauden ehkäisyn myötä moni on siirtänyt lapsenteon ajankohtaa myöhäisemmäksi. Tämän seurauksena myös syntyvyys on laskenut Suomessa jo kymmenen vuoden ajan. Uutta hedelmällisyystestiä voidaan hyödyntää mm. sopivimman perheenperustamisajankohdan valitsemisessa. Näin voidaan myös vähentää hedelmällisyysahdistusta, jota lapsenteon ajankohdan valinta ja hedelmällisyysterveyden pohdinta joillekin aiheuttavat.

- Oikea-aikainen tieto omaan hedelmällisyysterveyteen vaikuttavista tekijöistä ja hedelmällisyyden mahdollisuuksista vähentää huomattavasti ahdistusta ja antaa välineet tehdä päätös lapsenteon ajankohdasta tietoon perustuen, kuvailee Felicitas Mehiläisen lapsettomuuslääkäri Tiina Hakala-Ala-Pietilä.

Elintavoilla on suuri vaikutus hedelmällisyysterveyteen. Hedelmällisyydessä esiintyy myös yksilöllisistä perintötekijöistä johtuvaa vaihtelua. Omaan hedelmällisyyteen voi vaikuttaa mm. lopettamalla tupakoinnin, minkä lisäksi yli- ja alipainon välttäminen on suositeltavaa monipuolisen ravinnon suosimisen lisäksi.

*) Fertify on rekisteröity tavaramerkki.

- Miia Savander, yksikönjohtaja, Felicitas Mehiläinen, p. 050 5851 801, miia.savander@mehilainen.fi

- Harriet Haras-Refael, viestintäasiantuntija, Mehiläinen, p. 040 4824 324, harriet.haras-refael@mehilainen.fi

Felicitas Mehiläinen tarjoaa asiakkailleen korkealaatuista lapsettomuuden hoitoa hyvin tuloksin lähes 30 vuoden kokemuksella. Vuosittain Felicitas Mehiläisen klinikoilla tehdään yli 3 500 hedelmöityshoitoa neljällä eri paikkakunnalla. Käytössä ovat lapsettomuustutkimuksen viimeisin tietämys ja uusimmat menetelmät. felicitas.mehilainen.fi