Hengitystieinfektiokäynnit korkealla tasolla Mehiläisessä – myös influenssa pääsee nyt leviämään

Lehdistötiedote 5.10.2022

Hengitystieinfektioihin liittyvät käynnit ovat lähes kaksinkertaistuneet Mehiläisessä heinäkuun alusta alkaen. Lääkärikäyntien määrä on selkeästi korkeammalla tasolla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, Joka kuudes käynti liittyy hengitystieoireisiin. Oireissa korostuu erityisesti kurkkukipu. Vaikka varsinaista influenssaa on vielä vähän liikkeellä, sitä vastaan on nyt aika hankkia rokote.

- Maksamme nyt koronasta johtuvaa ”infektiovelkaa”, kun infektiotaudit pääsevät vapaasti leviämään rajoitustoimenpiteistä luopumisen myötä. Tämä tarkoittaa, että myös alkutalvella tyypillisesti alkavalla influenssaepidemialla on mahdollisuus levitä voimakkaasti ja tavallista aikaisemmin, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

Mehiläisen laboratoriodatan mukaan hengitystieinfektioiden oireissa korostuu tällä hetkellä kurkkukipu. Kurkkukipuisia testattiin elo-syyskuussa streptokokin varalta noin kaksinkertainen määrä viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattaessa. Koronaa on liikkeellä edelleen aiempaan tapaan, mutta vain pieni osa oireilevista hakeutuu viralliseen testiin. Pandeemisen koronaviruksen aiheuttamien lievien infektioiden määrää onkin vaikea arvioida, mutta niitä lienee paljon, sillä noin puolet PCR-testinäytteistä ovat positiivisia.

- Jos kotitesti on ollut negatiivinen ja oireet jatkuvat häiritsevinä, lääkäri todennäköisesti pyrkii sulkemaan pois antibiootilla hoidettavan kurkkukivun ja kuumeen syyn, eli streptokokkibakteerin aiheuttaman angiinan, sanoo Hotakainen.

Osalla kotona kurkkukipuilevista ja lievää flunssa sairastavista onkin hyvin todennäköisesti korona, sillä kurkkukipu on tavallinen oire niin koronassa kuin muissakin hengitystieinfektioissa.

Influenssasta vasta yksittäisiä havaintoja – rokotesuoja kannattaa ottaa nyt

Ihmisten kanssakäyminen, sisätiloihin siirtyminen ja syksyisen sään muutokset kiihdyttävät flunssatautien leviämistä. Flunssaviruksia on jopa satoja ja niiden aiheuttama tauti on usein lievä, eikä flunssainfektioita vastaan rokoteta. Diagnostiikan vähäisyydestä johtuen monien flunssaepidemioiden aiheuttajat jäävätkin selvittämättömiksi.

- Varsinaisesta influenssa A ja B virusten aiheuttamasta influenssasta on tänä syksynä vasta yksittäisiä havaintoja. Koska koronapandemian aikana influenssaan on sairastuttu tavanomaista vähemmän, nyt on odotettavissa viime vuosia vaikeampi ja mahdollisesti jo syksyllä alkava epidemia. Samanaikainen COVID-19 infektio influenssan kanssa lisää vakavan taudin riskiä varsinkin rokottamattomilla henkilöillä, kuvailee kliinisen mikrobiologian konsultoiva erikoislääkäri Simo Nikkari Mehiläisestä.

Influenssa on taudinkuvaltaan tavallista flunssaa vakavampi ja siihen liittyy jälkitauteja, kuten korvatulehdusta ja keuhkokuumetta. Siksi riskiryhmiä rokotetaan vuosittain kausi-influenssaa vastaan.

- Influenssarokotteella saadun suojan kehittyminen kestää pari viikkoa, joten rokote kannattaa ottaa hyvissä ajoin ennen epidemian puhkeamista. Koronapandemia osoitti, että rajoitustoimenpiteiden lisäksi ihmisten omalla käyttäytymisellä voidaan vähentää tarttuvien tautien leviämistä. Muistetaan noudattaa hyvää yskimis- sekä käsihygieniaa ja vältetään muiden tartuttamista esimerkiksi käyttämällä maskia julkisissa tiloissa, jos on itse flunssassa, painottaa Nikkari lopuksi.

Mehiläinen rokottaa influenssaa vastaan toimipisteissään ympäri maan. Ajan influenssarokotteeseen voi varata verkkoajanvarauksesta tai asiakaspalvelukeskuksesta.

• Mehiläinen, laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.