Hengitystieinfektiot jyrkässä nousussa – Mehiläisen näytteissä runsaasti koronaa, myös harvinaisempaa parainfluenssan muotoa

Lehdistötiedote 13.10.2021

Hengitystieinfektiot ovat Mehiläisen laboratoriotutkimusdatan mukaan kovassa kasvussa - ja ajavat tiuhaan myös lääkärin vastaanotolle. Mehiläisessä otetuista Covid-19 -näytteistä jopa yli 5 % on nyt positiivisia. Rinoviruksen ohella testeissä löytyy tällä hetkellä myös ajoittain kovankin taudin aiheuttavaa parainfluenssan muotoa poikkeuksellisen paljon.

Tavallisten ja yleensä harmittomienkin infektioiden runsas määrä voi kuormittaa terveydenhoitojärjestelmää, sillä vakavien tautimuotojen määrä kasvaa runsaamman esiintyvyyden myötä. Mehiläisessä on keskikesästä alkaen asioitu lisääntyvästi ylähengitystieinfektioiden takia. Varsinainen influenssakausi ei ole vielä alkanut, mutta useita muita hengitystieviruksia on paljon liikkeellä.

- Hengitystieinfektioiden johdosta tehdyt lääkärikäynnit ovat Mehiläisessä lisääntyneet jopa kolmanneksella ja niiden laboratoriotutkimukset ovat jo yli kymmenkertaistuneet vuoden takaiseen vastaavaan jaksoon verrattuna. Uudet testipaneelit mahdollistavat useamman taudinaiheuttajan tunnistamisen koronan ohella samasta näytteestä ja viruslöydösten määrät ovatkin laboratoriotutkimuksissa lisääntyneet, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Rinoviruksen ohella testeissä löytyy tällä hetkellä parainfluenssa 3:a poikkeuksellisen paljon. Pikkulapsille ja riskiryhmille myös parainfluenssa saattaa aiheuttaa jopa sairaalahoitoon johtavan taudin, Hotakainen täydentää.

Vaikka Covid-19 -taudi­­n takia otetut näytteet ovat viime viikkojen aikana vähentyneet, on positiivisten näytteiden osuus ollut selvästi nousussa.

- Covid-19 -tauti tai sen epäily on käyntisyynä enää muutamassa prosentissa infektiokäynneistä. Samalla syys-lokakuussa tutkituissa näytteissä koronalöydösten osuus on noussut jopa yli 5 %:iin, kun kesäkuun alkupuoliskolla tutkituista PCR näytteistä postitiivisten osuus oli alle 1 %:n luokkaa, sanoo Hotakainen.

Tyypillisesti joka toinen vuosi runsaammin esiintyvän RS-virusinfektion ennakoidaan nousevan viimevuotista voimakkaammaksi epidemiaksi ja myös sen tunnistaminen on siksi tärkeää.

Taustalla kohdennettu testaus, rajoitusten purku ja alhainen rokotuskattavuus

Mehiläisen konsultoiva mikrobiologian erikoislääkäri Simo Nikkari arvelee koronapositiivisten suhteellisen osuuden nousun heijastavan kohdennetumpaa testaamista sekä rajoitustoimien lieventymistä ja suhteellisen alhaista rokotuskattavuutta.

- Varsinkin riskiryhmiin kuuluvien tulisikin viimeistään nyt hankkia täysi rokotesuoja jo oman terveytensä takia. Koko väestön nykyistä laajempi rokotuskattavuus vähentäisi sairastavuutta. Myös tulevaan influenssakauteen kannattaa varautua ottamalla influenssarokote, toteaa Nikkari.

Koronaviruspandemian yhteydessä keväällä 2020 huomattiin selkeä lasku muiden tavanomaisten ylähengitystievirusten esiintyvyydessä lähes maailmanlaajuisesti. Sairastamalla hankittu immuniteetti näitä nuhakuumetta aiheuttavia viruksia kohtaan on pandeemisen koronaviruksen tapaan melko lyhytkestoista.

- Onkin mahdollista, että nyt syksyn aikana maksamme niin sanottua infektiovelkaa sairastamalla muita tavanomaisia hengitysteiden infektiotauteja, jotka varsinkin lapsilla ja ikäihmisillä voivat aiheuttaa ikäviä ja myös terveydenhoitojärjestelmää kuormittavia jälkitauteja, arvelee Nikkari.

- Vaikka koronan uhka rokotusten myötä väistyy, on influenssarokotteen ottaminen ja muilta hengitystieinfektioilta suojautuminen koronapandemian myötä tutuiksi käynein keinoin tärkeää. Esimerkiksi käsien pesua ja yskimishygieniaa ei voi kyllin korostaa, hän päättää.

Inforuutu: Mikä on parainfluenssa?

• Parainfluenssavirukset aiheuttavat nuhakuumetta kaikenikäisillä.
  • Erityisesti pienillä lapsilla, ikäihmisillä ja henkilöillä, joiden vastustuskyky on heikentynyt, infektio voi johtaa vakavaan sairaalahoitoa vaativaan alahengitysteiden tulehdukseen.
  • Nyt liikkeellä oleva tyypin kolme virus yhdistetään muita parainfluenssoja enemmän pienten keuhkoputkien tulehduksiin, bronkiittiin ja keuhkokuumeeseen.

• Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, kristina.hotakainen@mehilainen.fi, p. 050 490 4181
  • Mehiläinen, Simo Nikkari, mikrobiologian erikoislääkäriYhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta: laura.martinsuo@mehilainen.fi, p. 040 1962 892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.