Hoidatko turhaan hiivatulehdusta? Yli puolet oireista voi olla jotain muuta

Lehdistötiedote 18.2.2019

Naisten alapään kutinan aiheuttaja on syytä selvittää, ennen kuin ostaa reseptivapaita lääkkeitä hiivatulehduksen hoitoon. Mehiläisen naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuuli Soinin mukaan samojen oireiden taustalla on vain harvoin kyse hiivatulehduksesta.

– Hiivatulehdukselle tyypillinen oire on kutina, mutta se voi olla merkki myös monista muista vaivoista, kertoo Mehiläisen naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuuli Soini

– Jopa yli puolet hiivatulehdukseen viittaavista oireista johtuu muista syistä kuin hiivasta.

Kutinan taustalla on tavallisesti ihon ja limakalvojen kuivuminen, erilaiset tulehdukset tai ihosairaudet ulkosynnyttimissä. Mitä iäkkäämmällä naisella kutina esiintyy, sitä useammin taustalla on muu syy kuin hiivatulehdus.

Hiivatulehdusta epäillään monesti ensimmäisenä, sillä se on hyvin yleinen naisten vaiva. Soini muistuttaa, että pelkkä kutina ei kuitenkaan kerro hiivatulehduksesta, vaan siitä kärsivillä on usein myös muita oireita, esimerkiksi kirvelyä ja normaalista poikkeavaa valkovuotoa.

Soinin mukaan lähes aina väärä diagnoosi on tehty ilman lääkärikäyntiä. Tästä syystä hiivatulehduksen itsehoitolääkkeitä ostetaan liikaa ja käytetään paljon turhaan.

– Kun oireet ilmenevät ensimmäisen kerran, olisi syytä käydä lääkärin luona tarkistuttamassa, mistä on oikeasti kyse. Kun oireiden syy on kerran selvitetty lääkärillä, on hiivatulehdus jatkossa helpompi tunnistaa itse, Soini kertoo.

Alapään kutinaan hiivalääkkeiden sijaan muita apuja

Vaikka hiivalääkkeet on Soinin mukaan hyvin ylikäytetty lääkeryhmä, ei niiden turhasta käytöstä ole todettu vielä merkittävää ongelmaa. Turhaa käyttöä tulisi silti välttää, sillä vielä ei tiedetä, tuleeko hiivalääkkeistä jatkossa antibioottiresistenssin kaltainen resistenssiongelma, jos niitä käytetään paljon.

Kutinaa voi välttää yksinkertaisilla asioilla, kuten luopumalla kiristävistä housuista, hauduttavien pikkuhousunsuojien käytöstä tai liiasta alapään pesusta. Alapään ihon kannattaa antaa hengittää. Lisäksi esimerkiksi ihoöljystä saattaa olla apua. Vaihdevuosi-ikäiset naiset hyötyvät usein limakalvoja vahvistavasta paikallisestrogeenivalmisteen käytöstä, mikäli sille ei ole terveydellistä estettä.

– Jos kyse on uusista oireista kutinan yhteydessä, aina kannattaa kuitenkin kääntyä lääkärin puoleen, Soini muistuttaa.

Mehiläinen, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuuli Soini

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta: minna.kontulainen@mehilainen.fi, puh. 0405176194

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 360 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 16 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.