Influenssatapausten määrä edelleen vahvassa nousussa – vappuviikolla noin 20 %:lla Mehiläisessä testatuista influenssa A

Lehdistötiedote 5.5.2022

Influenssa nostaa Suomessa päätään poikkeuksellisen myöhään. Pandeemisen koronaviruksen laboratoriolöydösten vähennyttyä Mehiläisessä diagnosoidut influenssa A -viruksen aiheuttamat infektiot ovat olleet vahvassa nousussa jo viidettä viikkoa maaliskuun lopulta alkaen.

- Huhtikuussa jopa kolmannes tehdyistä influenssatesteistä on ollut positiivisia, mikä on enemmän kuin tavanomaisten talvisten influenssaepidemioiden aikana, eikä tapausten määrässä näy taittumista, kertoo Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Vappua edeltävän viikon aikana testimäärä on yli kaksinkertaistunut ja positiivisten löydösten osuus on kasvavan testauksen myötä hieman pienentynyt, mutta on edelleen merkittävä. Noin 20–25 %:lla testatuista tauti osoittautuu influenssa A:ksi, Hotakainen jatkaa.

Oireiden perusteella esimerkiksi koronaa ja influenssaa ei pystytä varmuudella erottamaan toisistaan. Kuumeisen potilaan kohdalla epäily kohdistuu helposti koronaan, mutta negatiivisen koronatestin saaneella oireisella henkilöllä voi olla influenssa, jota ei ole ollut juurikaan liikkeellä nykyisen koronapandemian aikana. Koronan väistyessä yhä enemmän muiden hengitystievirusten sarjaan, on tärkeää pystyä diagnosoimaan myös muita samankaltaisia oireita aiheuttavia tauteja.

- Influenssa saattaa löytyä yhdistelmätestillä, jossa tutkitaan yhdestä näytteestä myös koronavirus. Tämä voidaan tehdä sekä PCR-menetelmällä että antigeenitesteillä, eli niin kutsutuilla pikatesteillä, Hotakainen kertoo.

Influenssalääke vähentää jälkitauteja – tärkeää riskiryhmiin kuuluville

Diagnoosin varmistuttua lääkärin tulisi harkita influenssalääkkeen käyttöä riskiryhmiin kuuluvilla.

- Ajoissa otetut viruslääkkeet lyhentävät influenssan oireiden kestoa päivällä tai parilla. Huomionarvoista erityisesti riskiryhmiin kuuluvilla on se, että ne vähentävät jälkitautien riskiä. Lääkkeiden ennaltaehkäisevää käyttöä influenssalle altistuneilla riskiryhmään kuuluvilla voi myös harkita, kun tautia ilmenee näin tavanomaista myöhäisempänä ajankohtana ja kausi-influenssarokotusten antama suoja on jo mahdollisesti heikentynyt, toteaa Mehiläisen konsultoiva kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Simo Nikkari.

WHO:n ja Euroopan tautiviraston mukaan sekä influenssa A- että influenssa B -viruksia on viime aikoina tavattu varsinkin läntisen Keski-Euroopan maissa. Sairaalahoitoa vaatineilla potilailla on useimmiten influenssa A(H3) -alatyypin virus, jota on muutenkin diagnosoitu eniten. Myös Virossa influenssaa on viime aikoina tavattu runsaasti.

Nikkarin mukaan olisi poikkeuksellista, jos Suomen tautitilanne ei rauhoittuisi kesään mennessä. Alkusyksystä saattaa kuitenkin olla odotettavissa uusi epidemia-aalto. Tätä ennakoiden jokavuotiset influenssarokotukset erityisesti riskiryhmille, heidän lähipiirilleen sekä potilaiden ja asiakkaiden hoitoon ja huoltoon osallistuvalle sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle ovat tärkeitä.

- Samat keinot, jotka koronavirukselta suojautumisessa on opittu, toimivat myös influenssan kohdalla. Hyvän yskimis- ja käsihygienian noudattaminen ehkäisee myös influenssan leviämistä, Nikkari muistuttaa.

- Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja

- Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.