Jopa 15 % suomalaisista sairastuu influenssaan vuosittain – Työterveyslääkäri: ”Rajua tautia ei haluta kokea uudestaan”

Lehdistötiedote 9.11.2019

5–15 %, eli jopa 800 000 suomalaista sairastuu vuosittain infuenssaan. Rokotus on paras suoja influenssaan sairastumista ja tartuttamista vastaan, mutta vuosittain rokotuksen ottaa vain noin 10 % väestöstä. Influenssa voi myös tarttua itseltä muille, vaikka ei itse oireilisi. Rokottamisella on suuri vaikutus myös työterveyden kustannuksiin.

Tulevaan influenssakauteen kannattaa varautua nyt kun influenssarokotukset saapuvat koko maahan. Rokottamisella on Mehiläisen työterveyshuollon erikoislääkäri Jarkko Mäkelän mukaan suuri yhteiskunnallinen vaikutus, sillä sairauspoissaolot voivat tulla monta kertaa kalliimmiksi kuin rokotteiden hinta.

- Influenssarokotukset saapuivat Suomeen tänä vuonna hieman aiempia vuosia myöhemmin. Rokotus kehittää elimistön vasta-ainetasoja tautia vastaan parissa viikossa, joten nyt otettu rokotus ehtii hyvin antamaan suojan tulevan kauden influenssalta. Rokotus on paras suoja sairastumista ja tartuttamista vastaan, kertoo Mäkelä.

Työpaikoilla rokotusten ottamista mietitään juuri nyt. Rokotuksen kustannukset ovat haitoista koituvia kuluja pienemmät. Suuntaa antavan laskelman rokottamisen ja rokottamatta jättämisen kustannuksista voi laskea helposti THL:n dataan perustuvalla laskurilla. Esimerkiksi 50 hengen työpaikalla sairauspoissaolojen kustannus on jopa 8750 euroa, kun yhden sairauspoissaolopäivän hinta on 350 euroa. Jos heistä puolet rokotetaan, poissaolojen kustannukset tippuvat lähes puoleen, eli 4725 euroon. Esimerkkilaskelmassa rokotuksen kustannukset ovat yhteensä 975 euroa.

Joka vuosi uusi rokote influenssaa vastaan

Influenssan aiheuttava virus muuttuu vuodesta toiseen. Tästä syystä joka vuosi on valmistettava ja otettava uusi rokote oletettavasti kiertävää virusta vastaan. Noin 10 % väestöstä ottaa rokotteen, mikä ei riitä kattavan laumasuojan luomiseen. Kerran sairastettu influenssa ei myöskään tuo immuniteettisuojaa. Mäkelän kokemus vastaanotoiltaan on, että influenssan sairastaminen motivoi ottamaan rokotuksen.

- Varsinkin aikuisilla influenssan sairastaminen jää mieleen. Rokotus halutaan ottaa, koska yhtä rajua tautia ei haluta toista kertaa sairastaa. Rokottamalla halutaan suojata omaa terveyttä, mutta myös esimerkiksi lähipiiriin kuuluvat riskiryhmäläiset, kertoo Mäkelä.

Influenssa ei ole raju flunssa

Influenssa on A- tai B-viruksen aiheuttama hengitystieinfektio. Sen oireita ovat nopeasti kohoava kuume, päänsärky sekä lihas- ja nivelkipu. Tavallisen flunssan oireet ovat yleensä lievemmät kuin influenssan.

On hyvä muistaa, että influenssarokotus ei suojaa tavalliselta flunssalta, vaan rokotuksen saanutkin voi sairastua muiden virusten aiheuttamaan nuhakuumeeseen. Influenssan kohdalla jälkitautien riski on flunssaa suurempi, ja jälkivaikutukset voivat olla huomattavasti flunssaa vakavammat. Esimerkiksi keuhkokuume voi olla hengenvaarallinen myös muuten perusterveelle aikuiselle.

Sekä flunssaa että influenssaa voi ennaltaehkäistä hyvällä hygienialla. Molemmat tarttuvat helposti käsien välityksellä esimerkiksi kätellessä tai pintojen välityksellä. Silmien, nenän ja suun koskettelua käsillä kannattaa välttää.

Lisätiedot:

Jarkko Mäkelä, työterveyshuollon erikoislääkäri, Mehiläinen

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta, p.0405176194, minna.kontulainen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 360 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.