Koronatestin tulos 6 tunnissa myös Jyväskylässä - Mehiläisen koronatestiasema express-toimintamalliin

Lehdistötiedote 1.12.2020

Mehiläinen nopeuttaa koronatestausta Jyväskylässä yhteistyössä Biopsense Oy:n kanssa, kun Mehiläisen Lyseon parkkipaikalla sijaitseva koronatestiasema siirtyy toimimaan express-toimintamallin mukaisesti. Express-testiasemalta koronatestin tulokset saa keskimäärin 6 tunnissa näytteenotosta.

Mehiläinen aloitti koronatestaamisessa yhteistyön Biopsense Oy:n kanssa elokuussa 2020. Express-testiasemalla otetaan nenänielunäyte koronan PCR- tai antigeenin osoitustestiä varten ja herkkä PCR -testi tehdään Biopsensen Jyväskylän laboratoriossa.

- Yhteistyö Biopsensen kanssa on sujunut erinomaisesti ja pystymme nyt lupaamaan vastauksen jopa keskimäärin 6 tunnissa. Paikallisen analytiikan myötä palvelu on tehokasta kun näytteiden kuljetukseen liittyvä aikaviive vältetään. Tähän asti tulokset on saatu keskimäärin alle 10 tunnissa näytteenotosta, kertoo Mehiläisen Jyväskylän yksikönjohtaja Mila Korhonen.

- Tarvittaessa voidaan käyttää myös antigeenitestejä, jolloin vastaus saadaan kaikkina aikoina nopeasti, Korhonen toteaa.

- Viimeaikaiset laajat altistumiset vahvistavat nopean testaamisen tärkeyden ja haluamme varmistaa että sellainen on Jyväskylässä mahdollista. Myös matkaajille nopean ja tarkoitukseen sopivan testin saatavuus on tärkeää. Biopsensen käyttämä PCR -menetelmä on laajalti kansainvälisesti hyväksytty ja kelpaa myös matkustuksen yhteydessä vaadittuihin todistuksiin, sanoo Biopsensen Marja Tiirola

Yliopistonkadun testiasema Lyseon rakennuksen pihassa palvelee kaikkia Mehiläiseen koronatestiin hakeutuvia asiakkaita. Testiin tarvitaan lääkärin lähete, jonka saa Mehiläisen Digiklinikalta tai Jyväskylän Mehiläisen hengitystieinfektioklinikalta.

- Testituloksen saa suoraan mobiilisti OmaMehiläinen-sovellukseen heti tuloksen valmistuttua. Positiivisen näytteen antaneelle myös soitetaan eristys- ja karanteeniohjeistuksen varmistamiseksi sekä tartunnan jäljitykseen tarvittavien tietojen keräämiseksi, kuvailee Korhonen.

Todistuksen koronatestin tuloksesta esimerkiksi matkailua tai muuta syytä varten saa tuloksen valmistuttua noutamalla Mehiläisen toimipisteestä. Koronatestien hinta Express-testiasemalla on 249 euroa. Hinta on sama kuin muussakin Mehiläisen koronatestauksessa.

Lisätietoja koronatestauksesta Mehiläinen Jyväskylä Express -asemalla Mehiläisen verkkosivuilta: https://www.mehilainen.fi/toimipisteet/mehilainen-jyvaskyla

Lisätiedot:
Mehiläinen, yksikönjohtaja Mila Korhonen p. 0505399399, Mila.Korhonen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.