Koronaviruksen vasta-ainetestit nyt saatavilla Mehiläisestä

Lehdistötiedote 9.4.2020

Koronavirustestien saatavuus jatkuu Mehiläisessä hyvänä pääsiäisen yli. Myös koronaviruksen vasta-ainetestit ovat nyt tarjolla Mehiläisen valikoiduissa toimipisteissä. Testit mittaavat verestä vasta-aineita, joita elimistöön on muodostunut covid-19-virusta vastaan. Positiivinen vasta-ainetestitulos varmistetaan Mehiläisessä myös toisella menetelmällä.

Suomalaisilla ei ole entuudestaan veressään vasta-aineita covid-19-virusta kohtaan. Testissä mahdollisesti löytyvät vasta-aineet ovatkin merkki siitä, että elimistössä on meneillään tai on hiljattain ollut covid-19-viruksen aiheuttama infektio.

- Väestössä syntynyttä suojaa covid-19-virusta vastaan selvitetään tutkimushankkeissa vasta-ainetesteillä. Yksilötasolla on kuitenkin myös tärkeää tietää, onko sairastanut taudin ja tähän kysymykseen pystymme nyt vastaamaan, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

-  Varmistamme Mehiläisessä positiivisen vasta-ainetestin tuloksen täydentävällä menetelmällä, joka parantaa luotettavuutta huomattavasti. Oireisella tai hiljattain oireilleella varmennettu positiivinen testi kertoo varsin luotettavasti sairastetusta taudista. Pelkän positiivisen vasta-ainetestin perusteella uutta tartuntaa vastaan saatua suojaa tai suojan kestoa ei kuitenkaan voida suoraan arvioida, sanoo Hotakainen.

Lääkäri käyttää vasta-ainetestiä muun diagnostiikan tukena tilanteissa, joissa potilaalla on pitkittynyt koronavirustartunnaksi epäilty hengitystieinfektio ja oireiden alusta on kulunut vähintään 10 vrk. Oireiden pitkittyessä nenänielusta tehtävä koronavirustesti saattaa olla jo negatiivinen ja tässä vaiheessa vasta-ainetesti on ainoa tapa varmentaa tauti laboratoriossa.

Vasta-ainetestiin vasta kun oireiden alusta vähintään 10 vrk

Covid-19-taudista huolimatta vasta-ainetesti voi jäädä negatiiviseksi, jos se tehdään liian aikaisin, eikä vasta-aineiden määrä ole ehtinyt nousta vielä riittävästi. Taudin aktiivisessa ja tartuttavassa vaiheessa paras testi on viruksen osoittaminen nenänielusta.

-  Vasta-ainetesti kannattaa tehdä vasta, kun oireiden alusta on kulunut vähintään 10 vuorokautta. Koronaviruksen aiheuttamassa taudissa on havaittu vasta-aineiden muodostumisen alkamista jopa muutaman päivän kuluttua oireiden alusta, mutta tässä on huomattavasti yksilöllistä vaihtelua, sanoo Hotakainen.

Vasta-ainetesti tehdään sormenpäästä tai kyynärtaipeen laskimosta otetusta verinäytteestä. Pikatestitulos valmistuu noin 15 minuutissa.

NÄIN VASTA-AINETESTEIHIN PÄÄSEE:

• Lääkäri määrittelee vasta-ainetestin soveltuvuuden ja tarpeellisuuden. Tutkimukseen tarvitsee aina lääkärin lähetteen, jonka saa Mehiläisen Digiklinikalta.
  • Vasta-ainetestejä tehdään pääsiäisenä muun muassa seuraavissa drive-in näytteenottopisteissä: Helsinki Itäkeskus, Espoo Tapiola, Vantaa Kielotie, Kaarina ja Tampere. Ajantasaiset saatavuustiedot löytyvät Mehiläisen verkkosivuilta: https://www.mehilainen.fi/koronavirus/vasta-ainetesti
  • Asiakas saa vasta-ainetestin vastaukset OmaMehiläiseen.
  • Positiiviset vasta-ainetestitulokset varmistetaan Mehiläisessä myös toisella täydentävällä menetelmällä. Testit hinnoitellaan erikseen.
  • Lähtökohtaisesti vasta-ainetestit eivät kuulu yritysten työterveyssopimuksiin.

Mehiläisen verkkosivut

Mehiläisen tilastosivut

Mehiläinen, toimialajohtaja Anssi Hartiala
Mehiläinen, laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892,

laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.