Kuopiossa otetut Mehiläisen koronanäytteet analysoidaan jatkossa Jyväskylässä - tulokset testeistä jopa saman päivän aikana

Lehdistötiedote 1.9.2020

Tiistaista 1.9.2020 alkaen Kuopion alueella Mehiläisen koronatestausasemilla otettuja koronanäytteitä analysoidaan myös Jyväskylässä. Analysoinnin suorittaa jatkossa suomalaisen keskuslaboratorioyhtiö Vitan yhteistyölaboratorio BiopSense. Testitulokset saadaan jopa saman päivän aikana.

Mehiläisen Kuopion alueella ottamien koronanäytteiden tutkimustulokset on aiemmin saanut logistiikasta johtuen noin 2-3 päivässä. Analysointi Jyväskylässä tarkoittaa nyt nopeampia testituloksia.

– Jatkossa koronatestin tuloksen saa jopa saman päivän aikana, arkisin aina vuorokauden sisään. On hienoa, että keskisuomalainen yhteistyö Vitan ja BiopSensen kanssa tuo näin entisestään sujuvuutta prosessiin myös Kuopion alueelle, toteaa Mehiläisen aluejohtaja Andreas Taalas.

Kuopion koronanäytteiden tutkimus toteutetaan tarkalla PCR-menetelmällä nenänielunäytteestä. Testiin tarvitaan lähete, jonka saa Mehiläisen Digiklinikalta.

Tällä hetkellä tarjoamme Kuopiossa koronanäytteenottoa ajanvarauksella. Aikoja löytyy päivittäin hyvin. Lähiviikkojen aikana siirrymme drive-in-testaukseen, ja silloin testiin pääsee saman tien ilman ajanvarausta. Koronatestiä tarvitsevien on tärkeä saada tieto testituloksesta nopeasti, jotta paluu töihin ja omaan arkeen on mahdollista. Nopeus on tärkeää myös koronaviruksen leviämisen estämistä ajatellen, sanoo Mehiläinen Kuopion yksikönjohtaja Anne Karttunen

Mehiläisen koronatestiasema palvelee tällä hetkellä Mehiläinen Kuopion välittömässä läheisyydessä osoitteessa Kauppakatu 39. Näytteenotto tapahtuu Mehiläisen vieressä Käsityökatu 23b sijaitsevassa kontissa B-rapun läheisyydessä. Koronatestiasema on avoinna ma-pe klo 10.30-13. Aukioloaikoja laajennetaan tarpeen mukaan.

Mehiläinen Kuopio, yksikönjohtaja Anne Karttunen
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 196 2892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.