Lahden Mehiläinen laajentaa palveluita: avaa 4.9. tapaturmapäivystyksen – nopeasti hoitoon ilman ajanvarausta

Lehdistötiedote 4.9.2023

Lahden Mehiläinen avaa tapaturmapäivystyksen maanantaina 4.9.2023. Tapaturmapäivystyksessä hoidetaan nopeasti tapaturmat ilman ajanvarausta toimipisteen aukioloaikojen puitteissa. Tapaturmapäivystyksestä saa tarvittaessa myös kattavat tutkimus- ja jatkohoitopalvelut.

- On hienoa avata tapaturmapäivystys nyt myös Lahteen ja päästä näin auttamaan osaltamme alueen hoitoon pääsyssä. Tapaturmapäivystyksessä hoitoon pääsee nopeasti ja tarvittaessa käytettävissä on myös laajat jatkohoitopalvelut, kuten leikkaushoito, kuvantamistutkimukset ja fysioterapiapalvelut. Tämä on loistava lisä Lahden päivystyspalveluille, iloitsee Lahden Mehiläisen yksikönjohtaja Anu Jokinen.

Mehiläisen tapaturmapäivystys on avoin kaikille iästä riippumatta. Tapaturmapäivystyksessä hoidetaan muun muassa venähdyksiä ja nyrjähdyksiä, murtumia, ruhjeita, haavoja, palovammoja, hammastapaturmia, pistovammoja ja silmävammoja.

- Päivystykseen ovat tervetulleita niin lapset, aikuiset kuin ikääntyneetkin. Autamme myös urheilijoita erilaisissa vammoissa, Jokinen kertoo.

Ruhjeet, venähdykset ja murtumat yleisimpiä käyntisyitä

Mehiläisen valtakunnallisen diagnoosidatan* mukaan rannemurtumat ovat yleisin tapaturmakäyntien syy vastaanotoilla. Kaiken kaikkiaan rannemurtumia sattuu suomalaisille yli 12 000 vuodessa – yleisimmin 55–65-vuotiaille naisille. Yleisimpiin käyntisyihin lukeutuvat myös kaatumisten aiheuttavat ruhjeet ranteiden ja nilkkojen alueella, polven nivelsiteiden venähdykset sekä erilaiset murtumat. Myös tapaturmaisesti syntyneet ihoruhjeet ja haavat eri puolilla kehoa tuovat asiakkaita tapaturmapäivystykseen.

- Odotamme Lahdessa vastaanotoille erityisesti kaatumisten ja talviaikaan liukastumisten aiheuttamia ruhje- ja revähdysvammoja, murtumia sekä nuorten urheilijoiden pelitilannevammojen ensiarvioita, tapaturmapäivystyksen vastaava lääkäri Mika Liukkonen aprikoi.

- Tapaturmapäivystyksen hyöty asiakkaalle on selkeä: tapaturman sattuessa on heti tieto paikasta, josta voi saada nopean ja asiantuntevan hoidon tarpeen arvion sekä yleisimpien tapaturmien osalta myös koko hoitoketjun toteutuksen parhaimmillaan jo ensikäynnin yhteydessä – hyvinkin kohtuullisessa ajassa, hän jatkaa.

Tapaturmapäivystyksen käynnin hinta koostuu asiantuntijapalkkioista, tarvittavista tutkimuksista kuten röntgenkuvista, hoidosta, sekä palvelu- ja Kanta-maksusta. Asiakas saa tutkimusten ja toimenpiteiden tarkat hinnat ennen kuvien ottamista tai toimenpiteiden suorittamista. Useimmat tapaturmat hoituvat ilman leikkausta, mutta tarvittaessa leikkaushoito voidaan toteuttaa Mehiläisen sairaaloissa.

- Tapaturmapäivystyksen hinta on sama kuin normaali vastaanottokäynnillä ilman ylimääräisiä päivystyslisiä. Tapaturmapäivystyksessä asiointi on helppoa kaikkien vakuutusyhtiöiden asiakkaille, Jokinen päättää.

Mehiläinen Lahden tapaturmapäivystys sijaitsee osoitteessa Sibeliuksenkatu 6 C, 15110 Lahti. Lahti on Mehiläisen yhdeksäs tapaturmapäivystävä yksikkö. Mehiläisen tapaturmapäivystys palvelee myös Espoon Tapiolassa, Helsingin Töölössä, Oulussa, Rovaniemellä, Tampereen Finlaysonilla, Turun NEOssa, Vaasassa sekä Vantaan Tikkurilassa. Syyskuun aikana Mehiläinen käynnistää myös Jyväskylän tapaturmapäivystyksen.

*) Mehiläisen yksityisten terveyspalveluiden diagnoosidata vuosilta 2015–2022

• Mehiläinen, yksikönjohtaja Anu Jokinen
  • Mehiläinen, vastaava lääkäri Mika Liukkonen
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 113-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.