Lapsettomuuslääkäri: ”Keskustelu miehen hedelmällisyydestä liian vähäistä” – Felicitas Mehiläinen tuo tarjolle uusia palveluita

Lehdistötiedote 31.5.2024

Lapsettomuus koskettaa noin 15 prosenttia pareista. Asiaan liittyvän julkisen keskustelun keskipisteessä on usein naisen hedelmällisyys. Lapsettomuuslääkärin mukaan myös miehen hedelmällisyydestä olisi tärkeä keskustella laajemmin, sillä myös miehen hedelmällisyys heikkenee iän ja elintapojen myötä. Tutkimusten perusteella siemennesteen laatu on heikentynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana maailmanlaajuisesti.

Miehellä hedelmällisyys perustuu kykyyn tuottaa tarpeeksi terveitä, riittävän liikkuvia siittiöitä, jotka voivat hedelmöittää munasolun. Miehen elimistö tuottaa siittiöitä yleensä koko eliniän, mutta myös miehillä hedelmällisyys heikkenee siittiöiden laatuun ja määrään vaikuttavien biologisten muutosten takia.

- Miehen hedelmällisyys on monisyinen asia, johon vaikuttavat monet osatekijät. Siittiöiden tuotannon lasku alkaa vaikuttamaan hedelmällisyyteen noin 35–40-vuoden iässä. Iän myötä myös siittiöiden laatu heikkenee ja riski geneettisiin muutoksiin kasvavaa, sanoo Felicitas Mehiläisen lapsettomuuslääkäri Vera Löfberg.

Miehen hedelmällisyys voi vaihdella monista syistä, kuten elintavoista, terveydentilasta sekä geneettisistä tekijöistä johtuen. Tupakointi, alkoholi, stressi ja ylipaino heikentävät hedelmällisyyttä. Myös käytössä olevat lääkkeet ja erilaisten lisäravinteiden käyttö voivat vaikuttaa. Trauman, toimenpiteen tai tulehduksen seurauksena voi syntyä siittiövasta-aineita, jotka voivat vaikuttaa siemennesteen hedelmöityskykyyn. Taustalla voi olla myös synnynnäinen, tai ympäristöstä tai elintavoista johtuva hormonaalinen häiriö.

- Omaan hedelmällisyyteen voi vaikuttaa, ja tästä on tärkeä keskustella. Oikean tiedon ja tuen avulla sitä on mahdollista ylläpitää ja jopa parantaa iästä riippumatta. Joskus elintavoilla ja omilla valinnoilla voi saada hyvinkin merkittävän hedelmällisyyden muutoksen aikaiseksi. Hedelmöityshoidoissa siittiöiden määrän ja laadun pienikin koheneminen voi parantaa onnistumisen todennäköisyyttä, Löfberg toteaa.

Uusi tutkimus kertoo tarkkaa tietoa siittiöiden vaikutuksesta

Miehen hedelmällisyyden perustutkimuksiin kuuluvasta siemennestenäytteestä saadaan tietoa siittiöiden perusominaisuuksista. Siittiöiden laatua ja hedelmöityskykyä voidaan kuitenkin mitata tarkemmilla tutkimuksilla. Felicitas Mehiläisessä on nyt otettu käyttöön uusi aiempaa täsmällisempi siittiöiden DNA:n pilkkoutumista mittaava testi, jonka avulla saadaan tarkkaa tietoa siittiöiden vaikutuksesta raskauden alkamiseen ja keskenmenoihin.

Tutkimustieto lisääntyy myös yksittäisten geenien vaikutuksesta siittiöiden toimintaan ja niiden tutkiminen on hyödyllisiä tietyissä tilanteissa. Felicitas Mehiläisessä on käytössä myös uudet geenitutkimukset miehen hedelmällisyyden arviointiin.

- Oman tilanteen kartoittaminen on helppoa. Vastaanotolla keskustellaan usein perhesuunnittelusta biologisen iän kulmasta. Selvitystyön jälkeen voidaan arvioida, milloin yrittäminen tulisi aloittaa, jos toiveissa on tietty lapsiluku, Löfberg sanoo.

Perheellistymisen suhteen epävarmojen joukko kasvaa ja moni kaipaa apua oman päätöksenteon tueksi. Tarjolla on tarvittaessa myös terapeutin palveluita. Terapeutin laaja tietämys ja kokemus lasten hankintaan ja hedelmällisyyteen liittyvissä kysymyksissä tukee erilaisissa pohdinnoissa. Vastaanotoilla esiin nousevat aiheet liittyvät usein lapsitoiveisiin, hedelmöityshoitojen mahdollisuuksiin eri perhemuodoissa, sukupuolisuuteen ja seksuaalisuuteen, puolisoiden eriäviin näkemyksiin, pelkoihin ja epävarmuuksiin sekä esimerkiksi lastenhankinnan ajankohtaan.

- Lasten hankinta on siirtynyt yhä myöhemmäksi ja perheellistymisen vaihtoehdot ovat monimuotoistuneet. Haluamme tarjota asiakkaillemme kattavasti palveluita ja asiantuntevaa tukea heidän matkallaan kohti oman näköistä vanhemmuutta tai sen harkintaa. Hedelmällinen ikä on rajallinen ja uusien tutkimusmenetelmien ja asiantuntevan tuen avulla voimme vastata asiakkaidemme tarpeisiin entistä täsmällisemmin, sanoo Felicitas Mehiläisen yksikönjohtaja Miia Savander.

- Toivotamme kaikki perheellistymistä tai hedelmällisyyttään pohtivat lämpimästi tervetulleeksi vastaanotolle. Meille voi hakeutua yksin tai yhdessä, vaikka perheellistyminen ei olisikaan juuri nyt ajankohtaista, hän päättää.

-    Felicitas Mehiläinen, lapsettomuuslääkäri Vera Löfberg
-    Felicitas Mehiläinen, yksikönjohtaja Miia Savander
-    Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Felicitas Mehiläinen on vuodesta 1990 asti toiminut lapsettomuushoitojen edelläkävijä, jonka klinikat sijaitsevat neljällä paikkakunnalla: Helsingissä, Turussa, Oulussa ja Lappeenrannassa. Felicitas Mehiläisen klinikoilla maailmaan on autettu jo yli 18 000 lasta. Felicitas Mehiläisen hedelmällisyysneuvola on toiminut vuodesta 2015 lähtien.

Felicitas Mehiläisen miehille kohdennetut monipuoliset hedelmällisyyspalvelut kattavat nykyaikaiset hedelmällisyystestit siemennesteen ja siittiöiden laadun tutkimiseen, yksilöllisen neuvonnan ja ohjauksen elintapamuutoksiin, hoitoja ja menetelmiä siittiöiden laadun ja määrän parantamiseksi sekä terapeutin vastaanoton oman tilanteen tarkastelua varten.