Mehiläinen aloittaa koronaviruksen antigeenitestit Turussa

Lehdistötiedote 2.9.2020

Mehiläinen aloittaa keskiviikkona 2.9.2020 koronan antigeenitestauksen Turussa. Kirjaltajankadun testausasema toimii express-periaatteella, ja testin vastauksen saa keskimäärin 6 tunnissa. Antigeenitestiin vaadittavan lähetteen saa tarvittaessa paikan päältä.

Antigeenitestaus otetaan Mehiläisessä ensimmäisenä käyttöön Turussa Kirjaltajankadun drive-in-asemalla. Antigeenitesti tehdään oireiselle henkilölle samanlaisesta nenänielunäytteestä kuin PCR-testi. Näytteestä tutkitaan viruksen pintarakenteita, eli antigeenejä, mariPOC-testijärjestelmällä. MariPOC-testauksen käynnistysvaiheessa otetaan PCR-rinnakkaistestejä mariPOC-testiin hakeutuvilta, jotta uuden testin toimivuudesta saadaan lisää tietoa.

Antigeenitestin tavoitteena on keskimäärin 6 tunnin vastausaika ja nopeimmillaan tuloksen voi saada parissa-kolmessa tunnissa.

– Antigeenitestaus mahdollistaa koronatestauksen vastausajan nopeuttamisen. Otamme antigeenitestin käyttöön PCR-testauksen rinnalle niitä tilanteita varten, jossa nopea vastauksen saaminen on tärkeää, sanoo Mehiläisen liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf

Myös antigeenitestiin tarvitaan terveydenhuollon ammattilaisen arvio ja lähete. Testausasemalle voi saapua ilman lähetettä, jolloin paikan päällä asiakas haastatellaan ja arvioidaan näytteenoton tarve. Samalla kirjoitetaan lähete parhaiten soveltuvaan testiin.

Kiireettömissä tapauksissa ja oireettoman henkilön testauksessa tehdään PCR-tutkimus, josta Turun alueella tulokset on saatu 1-2 vuorokaudessa. Testaamisessa noudatetaan THL:n kriteereitä.

Antigeenitestit yleisesti käytössä hengitystietulehdusten diagnostiikassa

Antigeenitestit ovat yleisesti käytettyjä hengitystietulehdusten diagnostiikassa, kuten influenssassa tai ns. angiinassa eli nielun streptokokkitulehduksessa. Ne ovat yleisesti ottaen vähemmän herkkiä kuin PCR-testit, mutta tuloksen nopeus ja mahdollisuus tehdä testejä keskuslaboratorioiden ulkopuolella ovat merkittäviä etuja.

– Menetelmävertailujemme perusteella koronaviruksen antigeenitesti havaitsee noin 90 % henkilöistä, jotka saavat PCR-testissä positiivisen tuloksen, eli yksi kymmenestä saa väärän negatiivisen tuloksen. Vääriä positiivisia tuloksia ei ole todettu, eli testi ei tunnista muita väestössä kiertäviä hengitystietulehdusten aiheuttajia, kertoo Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen.

Tärkein syy antigeenitestin käytölle on tuloksen nopeus. Testi on luotettavin oireiden ensimmäisinä päivinä. Oireettomien testaamisesta ei ole kokemusta ja siten esimerkiksi oireettomien altistuneiden tutkimisessa PCR-tutkimus on tällä hetkellä ensisijainen.

Antigeenitestin hinta on sama kuin PCR-testin (249 euroa) eikä se toistaiseksi ole Kela-korvattava. Lähete koronatestiin pikatestausasemalta on saman hintainen kuin lähete Mehiläisen Digiklinikalta. Testi on alkuvaiheessa tarjolla Mehiläisessä yksityisasiakkaana asioiville.

Mehiläinen
liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf
laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen

Laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen on tavoitettavissa aiheen tiimoilta ke 2.9.2020 klo 11:30-12:30 puhelimitse numerosta 050 490 4181.

Muutoin yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.