Mehiläinen aloittaa koronavirustestit sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille yhdessä THL:n kanssa

Lehdistötiedote 13.3.2020

Mehiläinen on rakentanut valmiuden koronavirustestaukseen ja käynnistää näytteenotot maanantaina 16.3.2020. Näytteenotto aloitetaan kahdeksalla paikkakunnalla ensivaiheessa sosiaali- ja terveyshuollon ammattihenkilöille. Prosessi on valmisteltu yhteistyössä viranomaisten kanssa.

- Haluamme auttaa osaltamme Suomea ja meitä kaikkia koettelevassa vaikeassa tilanteessa, ja tarjota käytössämme olevat resurssit yhteiskunnan hyödyksi, Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo sanoo.

Näytteenotto käynnistyy drive-in-testausasemilla maanantaina 16.3.2020 Espoon Tapiolassa, Turun alueella Kaarinassa, Tampereen alueella Nokialla, Oulussa, Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Vaasassa. Näytteenottoa muille paikkakunnille voidaan laajentaa tarpeen mukaan myöhemmin. Näin Mehiläinen haluaa osaltaan purkaa painetta ja vapauttaa julkisen sektorin resurssia näytteenottojen osalta.

Testejä tehdään Mehiläisen näytteenottopaikoilla THL:n määrittelemien oirekriteerien täyttyessä. Asiakas ohjataan näytteenottoon Mehiläisen etävastaanoton, Digiklinikan kautta, mikäli lääkäri arvioi testauskriteerien täyttyvän. Näytteitä ei oteta Mehiläisessä oireettomilta henkilöiltä, ja testaus edellyttää lähetteen Digiklinikalta. Näytteenottoa varten on rakennettu omat drive-in asemat, eikä testejä oteta lääkärikeskusten sisällä olevissa laboratorioissa.

- Sairauden toteaminen testien avulla, tartunnan saaneiden tunnistaminen ja selkeä hoitoon ohjaaminen ovat ensiarvoisen tärkeitä toimia epidemian hillitsemiseksi ja rajaamiseksi. On hienoa, että voimme Mehiläisessä mahdollistaa näytteenoton ammattihenkilöille tässä tilanteessa, Lahdensuo jatkaa.

Laajennamme testausta muihin asiakasryhmiimme myöhemmin mahdollisuuksien mukaan.

Toimintaohje testiin saapuville:

- Ota yhteys lääkäriin Digiklinikalla OmaMehiläinen-sovelluksessa tai verkkoselaimella, jonne on avattu oma asiointikanava koronavirusepäilyille.

- Digiklinikalla lääkäri arvioi tilanteen ja ohjaa oireisen potilaan koronavirustestiin testausasemalle THL:n ohjeita noudattaen. Oireettomia ei testata.

- Näytteenotto toteutetaan erillisillä drive in -testausasemilla, jonne saavutaan omalla autolla. Asiakkaat ovat omassa autossaan koko käynnin koko ajan.

- Ennen näytteenottoon saapumista, tarkista lähin näytteenottopiste.

Lisätiedot:

- Mehiläinen, lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo

- Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Minna Kontulaisen kautta, p. 040 5176194, minna.kontulainen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.