Mehiläinen avaa Joensuun Reijolaan ikääntyneiden hoivakodin

Lehdistötiedote 5.1.2017

Mehiläinen avaa uuden ikääntyneiden hoivakodin Joensuun Reijolaan alkusyksystä 2017. Uusi koti on ensimmäinen Virkkulankylä –konseptin mukainen kohde, jonka suunnittelussa panostetaan laadukkaisiin tilaratkaisuihin ja monipuoliseen harrastuselämään. Palvelukodissa tulee olemaan 30 tehostetun palveluasumisen asuntoa sekä seitsemän itsenäisempään asumiseen soveltuvaa palveluasuntoa.

Mehiläinen valittiin palvelutuottajaksi osana Joensuun kaupungin tehostetun palveluasumisen kilpailutusta syksyllä 2015. Eri vaihtoehtoja kartoitettiin alueella tiiviisti ja lopulta voiton vei hyvien liikenneyhteyksien varrella sijaitseva ja laadukkaan rakentamisen lopputuloksena rakentuva palvelukoti. Palvelukoti rakennetaan Joensuun Reijolaan Häkkilinnuntielle. Rakennustyöt tontilla käynnistyivät loppusyksystä 2016.

- Palvelukotiin tulee yhteensä 37 asuntoa ja se tulee työllistämään noin 20 henkilöä, kertoo myyntijohtaja Sami Vaateri Mehiläisen hoivapalveluista.

Palveluja eri tarpeisiin

Rakennettavaan palvelutaloon tulee kaksi ryhmäkotia tehostettuun palveluasumiseen ja lisäksi erikokoisia yksiöitä omatoimiseen palveluasumiseen.

- Haluamme tarjota ihmiselle mahdollisuuden muuttaa palveluiden piiriin jo ennen ympärivuorokautisen palvelun tarvetta - usein tilanteissa, joissa oma ja omaisten huoli selviämisestä arjen haasteissa on kasvanut. Palveluasuminen on normaalia vuokra-asumista ilman huolta esimerkiksi aterioiden päivittäisestä valmistamisesta tai asunnon puhtaanapidosta. Lisäksi tarpeen vaatiessa apua saa myös esim. ulkoiluun tai peseytymiseen, sanoo Vaateri.

Yhteistyössä Virkkula-yhtiöiden kanssa

Uusi kohde on ensimmäinen Kuusikkoaho Oy:n ja Mehiläisen yhteistyössä toteuttama Virkkulankylä-konseptin mukainen kohde, jossa panostetaan vahvasti yhteisöllisyyteen sekä monipuolisiin harrastemahdollisuuksiin. Konseptin kehittämiseen on osallistunut joukko eri alojen tutkijoita ja hoiva-alan ammattilaisia.

Virkkulankylien suunnittelussa ja toiminnassa asukkaiden vireä harrastustoiminta ja yhteistyö paikkakunnan erilaisten yhteisöjen kanssa on viety Suomessa totuttua pidemmälle.

- Idea lähti kehittymään kuusi vuotta sitten. Maa oli painumassa taantumaan, kun lähdin ajamaan Volgasta Suomeen. Lehdistö uutisoi vanhustenhuollon tilasta Suomessa, jossa yksinäisyys oli lisääntynyt, eikä ihmisillä ollut juurikaan harrastemahdollisuuksia. Ajattelin, että asialle pitää tehdä jotain, sanoo Virkkulankylä -konseptin isä, Kuusikkoaho Oy:n toimitusjohtaja Leo Tolonen.

- Liiketoiminnan pitää olla luonnollisesti kannattavaa. Olemme kuitenkin halunneet asettaa omassa työssämme asiakkaiden onnellisuuden sekä Virkkulankylien ja niitä ympäröivän yhteiskunnan aktiivisen yhteistyön itsellemme selkeäksi kilpailutekijäksi. Näin uskomme kehittävämme kilpailun kautta koko toimialaa yhä paremmin asiakkaat ja heidän lähipiirinsä huomioivaksi, Tolonen pohtii.

Lisätiedot hankkeesta: Mehiläinen Oy, myyntijohtaja Sami Vaateri, 0400 579358, sami.vaateri@mehilainen.fi

Lisätiedot palveluista:  Mehiläinen Oy, aluemyyntipäällikkö Sari Autio, 0400 930186, sari.autio@mehilainen.fi

Lisätiedot Virkkula –konseptista: Kuusikkoaho Oy, toimitusjohtaja Leo Tolonen, 0500 313163, leo.tolonen@kuusikkoaho.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa. Mehiläinen tarjoaa kokonaisvaltaiset palvelut yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläisessä palveluita tuottaa Suomessa yhteensä yli 11 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.