Mehiläinen avaa Messukeskukseen Helsinkiin koronaviruksen express-testausaseman – tulokset 6 tunnissa, lähete paikan päältä

Lehdistötiedote 26.8.2020

Mehiläinen avaa tänään 26.8.2020 uuden drive-in-koronatestausaseman Helsinkiin Messukeskuksen parkkipaikalle. Testausasema toimii express-periaatteella, jolloin korontestin vastauksen saa keskimäärin 6 tunnissa. Testiin vaadittavan lähetteen saa tarvittaessa paikan päältä.

Mehiläinen on kasvattanut aktiivisesti koronavirustestaamisen näytteenotto- ja analyysikapasiteettiaan. Yhtiö pystyy tuottamaan yli 5000 koronavirustestin näytteenottoa ja analyysiä päivittäin koronatestausasemillaan ympäri Suomen – uusimpana sijaintina Messukeskuksen Messuparkki Helsingissä. Päivittäisestä kapasiteetista on käytössä tällä hetkellä alle puolet, eli noin 2000 testiä.

- On tärkeää, että koronatestiin pääsee nopeasti. Tämä pitää osaltaan yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Messukeskuksen express-aseman kokonaisvaltainen prosessi lähetteestä nopeaan koronatuloksen saantiin on yksi tapa tarjota testaus mahdollisimman vaivattomasti, sanoo Mehiläisen liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf

Messukeskuksen drive-in-koronatestiasemalla testataan koronavirusta PCR-testillä nenä-nielunäytteestä. Tavoitteena tuloksille on keskimäärin 6 tunnin vastausaika.

- Testiin voi tulla lähetteellä, jonka on saanut Mehiläisen Digiklinikalta, lääkärin etävastaanotolta tai työterveyshoitajalta. Testausasemalle voi saapua myös ilman lähetettä, jolloin paikan päällä asiakas haastatellaan, arvioidaan hoidon tarve ja kirjoitetaan tarvittaessa lähete testiin. Asiakas pysyy autossa tämä ajan. Myös näyte otetaan samalla käynnillä, Asklöf täydentää

Lähete Messukeskuksen express-testausasemalta on saman hintainen kuin lähete Mehiläisen Digiklinikalta. Ennen klo 16 otettujen näytteiden tulokset saa saman vuorokauden aikana. Messukeskuksen express-testausasema palvelee Messuparkissa osoitteessa Ratapihan tie 17. Asema on auki klo 9-17 keskiviikosta 26.8.2020 alkaen.

Kaikille muille Mehiläisen testiasemille, myös Hernesaaren express-testausasemalle, tarvitaan lähete ennen koronavirustestiin saapumista.

Express-toimintamalli osoittanut toimivuutensa

Mehiläisellä on express-toimintamallilla toimiva testausasema myös Helsingin Hernesaaressa. Hernesaaren asema on osoittautunut suosituksi, ja parhaimpina päivinä siellä on tehty jopa lähes 10 % koko Suomen koronavirusnäytteenotosta.

- Hernesaaressa toiminta rullaa nyt sujuvasti. Asemalla oli ajoittaisia jonotilanteita suuren kysynnän vuoksi, mutta olemme saaneet hiottua toimintaa hyvälle tasolle, kuvailee Asklöf.

Mehiläinen, liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 196 2892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Messukeskus, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, p. 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com,

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.