Mehiläinen avasi Etälääketieteen keskuksen – auttaa kuntia uudella tavalla nopeuttamaan hoitoon pääsyä

Lehdistötiedote 2.2.2022

Mehiläinen on perustanut uuden julkisten terveyspalveluiden Etälääketieteen keskuksen. Keskus tuottaa julkisen sektorin tilaaja-asiakkaille erilaisia etävastaanottopalveluita, kuten esimerkiksi puhelimitse tapahtuvaa hoidon tarpeen arviointia. Etälääketieteen keskuksen tavoitteena on tarjota kunnille vaivaton tapa nopeuttaa hoitoon pääsyä etäpalveluiden avulla.

Mehiläisen uusi Etälääketieteen keskus tuottaa moniammatillisen lääkärijohtoisen tiimin avulla puhelimitse tapahtuvia etävastaanottopalveluja, kuten eri ammattiryhmien etävastaanottoja.

- Julkinen perusterveydenhuolto on koronapandemian myötä ollut kovalla koetuksella, kun henkilöstöä on jouduttu siirtämään koronatoimien hoitoon. Terveysasemien kiireetön hoito on tästä johtuen kärsinyt monilla alueilla. Etälääketieteen keskuksemme tarjoaa kunnille ja kuntayhtymille helpon ja nopean väylän lisätä perusterveydenhuollon kapasiteettia, vapauttaa resurssia puhelintyöstä muihin tehtäviin sekä nopeuttaa hoitoonpääsyä, toteaa Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden toimialajohtaja Markku Näreneva.

- Etälääketiede on osa terveydenhuollon tulevaisuutta, jossa kokeneiden ja osaavien lääkäreiden ja hoitajien työpanoksesta pääsevät isojen kaupunkien lisäksi osallisiksi pienet kunnat, joihin muuten olisi hankala rekrytoida henkilökuntaa. Toimintamalli vähentää hoidon eriarvoistumista ja parantaa hoidon laatua, Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden johtava lääkäri Henri Ärölä toteaa.

Etälääketieteen keskuksen palvelut on kehitetty vuosien aikana Mehiläisen julkisissa terveyspalveluissa. Nyt palveluista on luotu modulaarisia ja ne ovat kytkettävissä osaksi kunnan tai kaupungin palveluita joko itsenäisinä kokonaisuuksina tai täydentämään kunnan omaa palvelutuotantoa.

- Kiinnostus uudenlaisia etävastaanottopalveluita kohtaan on ollut erittäin vahvaa. Henkilökunnan saatavuuden haasteet ja halu kohdistaa omien osaajien työpanos vaikuttavimpiin läsnäpalveluihin näkyy selkeästi uutena strategisena suuntauksena. Myös kuntalaisten taholta edellytetään yhä vahvemmin toimivia etäpalveluita, Etälääketieteen keskuksen operatiivinen johtaja Antti Raimovaara kuvailee.

Uuden Etälääketieteen keskuksen toiminta käynnistyi tiistaina 1.2.2022, kun Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän (ESSOTE:n) puhelimitse tapahtuva hoidon tarpeen arviointi siirtyi keskuksen vastuulle. Helmikuun aikana toiminta laajenee kahden uuden julkisen sektorin asiakkuuden myötä.

- Neuvottelemme uusista yhteistyöavauksista useiden tilaaja-asiakkaiden kanssa. Etälääketieteen keskus on monelle kunnalle nopea apu perusterveydenhuollon saatavuuden parantamiseen ja tuotantopaikasta riippumattomien uusien palvelukanavien käyttöön, Raimovaara päättää.

Etälääketieteen keskuksen lisäksi Mehiläinen tarjoaa laajoja etäpalveluita myös julkisten terveyspalveluiden asiakkaille Digiklinikan ja digialustansa puitteissa.

Mehiläinen, asiakkuusjohtaja Antti Raimovaara, puh. 040 847 4351, antti.raimovaara@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa ja kansainvälisesti. Yhtiö tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Suomessa yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.