Mehiläinen hyödyntää aurinkoenergiaa Vaasassa – aurinkopaneelit asennettu kiinteistön katolle

Lehdistötiedote 15.11.2023

Vaasan Mehiläisessä on otettu askel kohti ekologisempaa ja omavaraisempaa sähköntuotantoa reilun 80 katolle asennetun aurinkopaneelin myötä. Aurinkopaneelien asennusta suunnitellaan myös useampaan Mehiläisen sosiaalipalveluiden käytössä olevaan toimipisteeseen.

- On hienoa olla suunnannäyttäjänä ensimmäinen Mehiläisen lääkärikeskus, joka hyödyntää aurinkoenergiaa. Ekologiset ja kestävät valinnat ovat hankinnoissamme tärkeässä roolissa ja tähän investointiin lähteminen oli yksimielinen päätös kiinteistön omistajan kanssa, iloitsee Mehiläinen Vaasan yksikönjohtaja Tamara Koskimies.

- Yhtiön päästöjen ja kielteisten ympäristövaikutusten vähentäminen kuuluu vahvasti Mehiläisen vastuullisuustyöhön. Meillä on Vaasassa myös latauspisteitä sähköautoille. Vastuun kantaminen ilmastosta ja ympäristöstä on meille tärkeää, hän painottaa.

Uusi aurinkovoimala on konkreettinen tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Voimala on mitoitettu siten, että tuotettu sähkö kohdistuu lähes kokonaan kiinteistön omaan käyttöön.

- Olemme tutkineet tänä vuonna aurinkopaneelien asentamista kohteisiimme vuokranantajien kanssa. Pitkäaikaiset vuokrasopimukset mahdollistavat investointeja, joilla on pitkä takaisinmaksuaika. Aurinkopaneelit ovat meille osa yritysvastuuta ja toisaalta myös tukevat valmiussuunnittelua sähkönsiirtoverkon häiriötilanteissa, kertoo Mehiläisen kiinteistöjohtaja Aleksi Muukkonen.

Mehiläinen Vaasan lisäksi aurinkopaneelikartoitusta on tehty kuluneen vuoden aikana noin kymmeneen Mehiläisen sosiaalipalveluiden käytössä olevaan kiinteistöön.

- Uudisrakentamisessa maalämpö ja aurinkopaneelit ovat meille ensisijainen vaihtoehto, mikäli ne ovat kohteissa teknisesti mahdollisia. Loppuvuodelle on suunnitteilla vielä 6–7 aurinkopaneelien asennusta, Muukkonen sanoo.

Kiinteistön, jossa Mehiläinen Vaasa toimii, omistaa belgialainen kiinteistöyhtiö Cofinimmo SA, jonka paikallisena managerina toimii Mirabel Partners.

- Me olemme pitkäaikainen sijoittaja ja keskeinen osa strategiaamme on parantaa kohteiden ympäristöystävällisyyttä. Olemme tänä vuonna kartoittaneet mahdollisuudet lisätä aurinkovoimaloita koko kiinteistösalkkuumme Suomessa ja voimme ilolla todeta, että suurimpaan osaan kohteista tämä on ollut mahdollista. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Mehiläisen kanssa liittyen Vaasan aurinkovoimalahankkeeseen, päättää Matias Cavén Mirabel Partnersilta.

Mehiläinen Vaasa sijaitsee osoitteessa Vaasanpuistikko 22.

Lisätietoa:

• Mehiläinen, yksikönjohtaja Tamara Koskimies
  • Mehiläinen, kiinteistöjohtaja Aleksi Muukkonen
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.