Mehiläinen ja BearIT yhteistyöhön – terveydenhuollon digialusta käyttöön työllistymispalveluihin

Lehdistötiedote 25.5.2020

Mehiläinen ja ohjelmistotalo BearIT aloittavat yhteistyön digitaalisten työllistymispalvelujen tarjoamisessa. BearIT toteuttaa innovaatiohankkeena työllistymispalvelua Pohjois-Savon ELY-keskukselle ja Mehiläinen tarjoaa valmennusten toteuttamiseen teknisen ratkaisun OmaMehiläinen-sovelluksessa ja -verkkopalvelussa.

Mehiläisen ja BearIT:n yhteistyö lähti liikkeelle BearIT:n voitosta Pohjois-Savon ELY-keskuksen järjestämässä työvoimapalveluiden innovaatiokilpailussa. Ohjelmistotalo ansaitsi kisassa voiton idealla digitaalisesta ratkaisusta työllistymisen tueksi. Mehiläiseltä löytyi ideaan sopiva olemassa oleva teknologia, jota lähdettiin yhdessä kehittämään eteenpäin. BearIT oli jo aiemmin tutustunut Mehiläisen valmennuksiin ja digitaalisiin palveluihin työterveysasiakkuuden kautta.

- On hienoa päästä yhteistyöhön innovatiivisen kumppanin kanssa. Koko konsepti on alalla uusi ja toimintatapa moderni. Meille on tärkeä päästä yhteistyön kautta tukemaan ainutlaatuisella tavalla työikäisen väestön työ- ja toimintakykyä. Työllistämispalveluita tarvitsevien määrä ja siten ketterien toimintamallien ja etäpalveluiden tarve on kasvanut koronapandemian keskellä, sanoo Mehiläisen toimialajohtaja Anssi Hartiala

- Yhteistyö Mehiläisen kanssa on sujunut poikkeuksellisella tavalla: olemme pystyneet yhdessä rakentamaan täysin uudenlaisen palvelun nopealla aikataululla. Olemme yrityksen perustamisesta saakka toimineet BearIT:ssä vahvalla arvopohjalla, jota pääsimme toteuttamaan innovaatiokilpailun kautta luodessamme yhteiskunnallisesti merkittävän palvelun työllisyyden edistämiseksi. Hienointa tässä kokonaisuudessa on se, että me digiosaajina onnistuimme yhdistämään markkinoista valmiita ratkaisuja uusiksi palveluiksi. Tässä kohtaa puhumme aidosti digitalisaation ja alustatalouden tuomista taloudellista hyödyistä. Pystyimme tuomaan nopeasti ja kustannustehokkaasti uuden palvelun työllisyysmarkkinoille ilman kallista ja riskialtista IT-projektihanketta, toteaa BearIT:n toimitusjohtaja Teemu Karhu.

Ratkaisu rakentui kahden toimijan olemassa olevien palveluiden jatkokehityksenä. Asiakkaat ohjautuvat Pohjois-Savon ELY-keskuksen kautta BearIT:n osaamiskartoitukseen ja sitä kautta uusien digitaalisten työllistämispalvelujen pariin. Mehiläinen tarjoaa palvelun teknisen ratkaisun OmaMehiläinen-sovelluksessa ja -verkkopalvelussa, sisältäen myös asiantuntijan työkalun BearIT:n valmentajille. BearIT tarjoaa työllistymispalvelujen asiakkaille vaihtoehtoisia valmennusohjelmia muun muassa digitaitojen ja työpaikan hakemisen teemoista. Nyt käyttöön otettavaa palvelua on tarkoitus kehittää jatkossa eteenpäin työmarkkinoiden tarpeisiin.

Mehiläinen, toimialajohtaja Anssi Hartiala
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

BearIT, toimitusjohtaja Teemu Karhu, p. 044 337 5775, teemu.karhu@bearit.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.

Kovaa osaamista pehmein arvoin. BearIT on ohjelmisto- ja työelämäpalveluihin keskittynyt moderni asiantuntijayritys. Meitä leimaa poikkeuksellisen mittava kokemus digitalisaatiosta sekä ainutlaatuinen kyky tunnistaa osaamista. Hyödynnämme niitä ennakkoluulottomasti uusien, hyvää tekevien ratkaisujen kehittämisessä. Meille on myönnetty yhteiskunnallinen yritys -merkki.