Mehiläinen ja BeeHealthy valittu Pirkanmaan hyvinvointialueen kumppaniksi Digiklinikan toteuttamiseen ja kehittämiseen

Lehdistötiedote 21.12.2023

Mehiläinen ja sen tytäryhtiö BeeHealthy on valittu Pirkanmaan hyvinvointialueen digiklinikkapalvelun toimittajaksi. Mehiläinen sai kilpailutuksessa parhaat pisteet sekä laatu- että hintavertailussa. Hankinta kattaa digitaalisessa kanavassa tapahtuvan moniammatillisen terveyspalveluiden tuotannon sekä teknologia-alustan. Siihen sisältyvät myös digiklinikan käynnistystä koskeva projektitoimitus ja laaja, pitkäjänteinen kehittämisyhteistyö.

Pirkanmaan hyvinvointialue käynnistää uuden digitaalisen sote-keskuksen, jonka osana hankinnan kohteena oleva digiklinikka ja digitaalisen asioinnin teknologia-alusta toimivat. Digiklinikka tarjoaa Pirkanmaan väestölle helposti saavutettavan ja asiakaslähtöisen palvelukanavan, jonka kautta moniin terveyshuoliin voidaan vastata tehokkaasti ja oikea-aikaisesti.

- Haluamme kiittää Pirkanmaan hyvinvointialuetta luottamuksesta. Digiklinikkaa koskeva hankintaprosessi on ollut perusteellinen ja antaa erinomaiset lähtökohdat onnistuneelle kumppanuudelle. Tavoitteenamme on yhdessä Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa rakentaa alueelle erinomaiset terveydenhuollon digitaaliset palvelut, toteaa Mehiläisen julkisten terveyspalveluiden toimialajohtaja Markku Näreneva.

- Olemme rakentaneet digitaalisia palveluja Mehiläisessä jo yli vuosikymmenen ajan ja viimeisten vuosien aikana olemme tarjonneet niitä myös Mehiläisen ulkopuolelle BeeHealthyn toimesta. Tämä mahdollistaa teknologia-alustan nopean käyttöönoton tilaaja-asiakkaillemme. Osana kilpailutusta Pirkanmaan hyvinvointialue testasi digialustaratkaisuamme omien asukkaidensa ja ammattilaistensa toimesta ja arvioi ratkaisumme olevan käyttäjäystävällinen sekä intuitiivinen. Olemme ylpeitä päästessämme tiivistämään kumppanuuttamme Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa ja innoissamme mahdollisuudesta kehittää alustaa eteenpäin yhteistyössä, sanoo BeeHealthyn kaupallinen johtaja Sampo Oksanen.

BeeHealthyn teknologia-alusta sisältää asukkaille kattavat palvelut, jotka ovat käytettävissä mobiilisovelluksen tai verkkoselaimen kautta. Alusta tarjoaa myös modernit työkalut ammattilaisille. Digitaalisen sote-keskuksen toiminta integroidaan kiinteäksi osaksi Pirkanmaan olemassa olevaa palveluverkostoa, mikä mahdollistaa palveluiden saatavuuden ohella myös hoidon jatkuvuuden parantamisen. Digiklinikan toimintamalleja kehitetään tiiviissä kumppanuudessa hyödyntäen Mehiläisen kattavaa kokemusta digitaalisesta terveydenhuollosta. Palvelut tuotetaan yhteistyössä Mehiläisen ja Pirkanmaan hyvinvointialueen ammattilaisten voimin.

Pirkanmaan hyvinvointialue on väestömäärältään Suomen suurin hyvinvointialue. Uusi digitaalinen asiointialusta palvelee yli puolta miljoonaa pirkanmaalaista. Solmittavan sopimuksen sopimuskausi on 1.1.2024-31.12.2026, minkä jälkeen se voi jatkua toistaiseksi voimassa olevana. Digiklinikan on tarkoitus käynnistyä 1.5.2024 mennessä. Hankinnan arvonlisäveroton arvo on noin 5 miljoonaa euroa vuodessa.

BeeHealthy on Mehiläisen kokonaan omistama tytäryhtiö, joka tarjoaa digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja Suomessa hyvinvointialueiden tarpeisiin sekä terveydenhuollon toimijoille kansainvälisesti. BeeHealthy hyödyntää testattuja ja hyväksi todettuja ratkaisuja, jotka ovat kehitetty yhteistyössä Mehiläinen-konsernin kanssa Suomen digitaalisen sosiaali- ja terveydenhuollon markkinoille.

Mehiläinen, toimialajohtaja, julkiset terveyspalvelut Markku Näreneva, markku.nareneva@mehilainen.fi

BeeHealthy, kaupallinen johtaja, Sampo Oksanen, sampo.oksanen@beehealthy.com

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, laura.martinsuo@mehilainen.fi, p. 040 1962 892

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.