Mehiläinen käynnisti kansainvälisen kasvun - Digiklinikka johtavan yksityisen sairaalaketjun käyttöön Kreikassa

Lehdistötiedote 29.10.2019

Kreikkalainen yksityisiä sairaala- ja lääkäripalveluja tarjoava Hellenic Healthcare Group on ostanut lisenssin Mehiläisen kehittämään Digiklinikka-alustaan, joka sisältää myös verkkoajanvarauksen. Mehiläinen kehittää ja vie suomalaista digiterveyden osaamista maailmalle toimialan etulinjassa.

Hellenic Healthcare Groupin (HHG) sopimus Mehiläisen kanssa sisältää Mehiläisen kehittämät Digiklinikka- ja verkkoajanvarausohjelmistot sekä niiden lokalisoinnin kreikkalaisten asiakkaiden tarpeisiin. Digipalvelut tulevat HHG:n Metropolitan- ja Hygeia-sairaaloiden asiakkaiden käyttöön vaiheittain alkuvuonna 2020.

- Olemme innoissamme alkaneesta yhteistyöstä. Tämä on erittäin merkittävä sopimus, jonka kautta Mehiläisen toiminta laajenee kansainväliseksi. Yhteistyömme HHG:n kanssa on ollut sujuvaa ja rakentunut vahvalle yhteisymmärrykselle ja luottamukselle, toteaa Mehiläisen liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala.

- Tutustuimme Mehiläisen ratkaisuihin kansainvälisen delegaatioon mukana. Olemme olleet vaikuttuneita Mehiläisen digipalveluiden käytettävyydestä ja uudesta tavasta ajatella palvelutuotantoa. Palveluiden kehittämisessä näkyy vahva asiakaslähtöisyys ja kyky murtaa perinteisiä prosesseja. Olemme vakuuttuneita, että Mehiläinen on meille oikea kumppani tukemaan visiotamme digitalisoituvasta Hellenic Healthcare Groupista, sanoo HHG:n toimitusjohtaja Dimitrios Spiridis.

HHG tarjoaa yksityisiä sairaala- ja lääkäripalveluja Metropolitan- ja Hygeia-toiminimillä Ateenan alueella. Metropolitan on alueen johtava yksityinen toimija. Tulevaisuudessa yhteistyön Mehiläisen kanssa odotetaan syvenevän ja laajenevan kattamaan laajemman kirjon digiterveyden ratkaisuja.

Vahva digiosaaminen kiinnostaa kansainvälisesti

Mehiläinen hakee kansainvälisiltä markkinoilta vahvaa kasvua. Kansainvälistymisen kärkenä toimivat digiterveyden ratkaisut, kuten OmaMehiläinen-sovellus ja se osana toimiva Digiklinikka, ovat herättäneet laajasti kiinnostusta Suomen rajojen ulkopuolella.

- Mehiläisen digitaaliset palvelut ovat maailman kärkikastia, mikä käy ilmi konsulttiyhtiö BearingPointin julkaisemasta kansainvälisten toimijoiden vertailusta*. Sovelluksen lisäksi Mehiläisellä on vahva osaaminen digipalveluja tukevista tehokkaista prosesseista. Meillä on käynyt kymmeniä delegaatioita ympäri maailman tutustumassa palveluihimme, kertoo Hartiala.

Mehiläisen sovellukset ovat sovelluskaupoissa toimialan ladatuimmat ja asiakaskokemusta mittaava NPS (Net Promoter Score) lukema on erinomaisella tasolla. Ajalla 1-9/2019 Mehiläisen Digiklinikan NPS oli 81.

Hartialan mukaan terveydenhuollon prosessien digitalisointi on keskeinen työkalu ratkottaessa terveyspalveluiden saatavuushaasteita. Mehiläisen Digiklinikka onkin tuotu Suomessa myös julkisiin terveyspalveluihin, esimerkiksi Länsi-Pohjassa, Siikalatvalla sekä Varkaudessa.

- Digiklinikan lukujen ja kokemusten valossa tiedämme, että oikein toteutettu digiratkaisu nostaa yleislääkärin tuottavuuden 2-3 kertaiseksi perinteiseen työskentelytapaan verrattaessa. Asiakkaat ovat ottaneet uudet digipalvelut innostuneesti vastaan, Hartiala sanoo.

-  Paitsi palveluiden käyttäjille, Mehiläisen ratkaisu on tuonut merkittäviä hyötyjä myös terveyspalveluiden järjestäjille ja maksajille. Mehiläisen kunta-, vakuutusyhtiö- ja työterveysasiakkaat ovat pystyneet tarjoamaan paremmat palvelut edullisemmilla kokonaiskustannuksilla, hän toteaa.

*) Bearing Pointin Ruotsissa 25.4.2018 julkaisema lehdistötiedote: ”Långt kvar till Sveriges vision om e-hälsa i världsklass” https://www.mynewsdesk.com/se/bearingpoint-sweden/pressreleases/laangt-kvar-till-sveriges-vision-om-e-haelsa-i-vaerldsklass-2488238

**) Hellenic Healthcare Groupin verkkosivut: http://www.hhg.gr/el/

- Mehiläinen Oy, liiketoimintajohtaja Anssi Hartiala (p. 040 589 9604, anssi.hartiala@mehilainen.fi)
- Mehiläisen viestintä, johtaja Laura Martinsuo (p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi)

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.