Mehiläinen laajentaa hengitystieinfektioiden hoitoa Töölössä – perustaa walk-in -periaatteella toimivan express-koronatestausaseman

Lehdistötiedote 6.10.2020

Mehiläisen Helsingin Töölön yksikköön perustetaan express-toimintamalliin perustuva koronatestausasema, johon voi saapua ilman lähetettä. Yksikössä toimii myös hengitystieinfektioklinikka, jossa on laajat tutkimusmahdollisuudet.

​​​​​- On tärkeää, että koronatestiin pääsee nopeasti ja yhteiskunnan rattaat pysyvät liikkeessä. Uuden Töölön express-aseman kokonaisvaltainen prosessi lähetteestä nopeaan koronatuloksen saantiin tarjoaa testauksen mahdollisimman vaivattomasti Helsingin keskustassa liikkuville, sanoo Mehiläinen Töölön yksikönjohtaja Petri Koponen.

Testiin voi tulla lähetteellä, jonka on saanut Mehiläisen Digiklinikalta, lääkärin etävastaanotolta tai hoitajalta. Testausasemalle voi saapua myös ilman lähetettä, jolloin arvioidaan testaamisen tarve ja kirjoitetaan tarvittaessa lähete testiin. Myös näyte otetaan samalla käynnillä. Töölössä palvelee myös hengitystieinfektioklinikka, johon voi varata ajan, mikäli on tarve lääkärin vastaanotolle.

Yksikössämme toimii hengitystieinfektioklinikka, jossa hoituvat kaikki hengitystieinfektioiden hoidot laajoine tutkimusmahdollisuuksineen. Klinikka on auki vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan, täydentää Koponen.

Koronatestauksen näytteenotto sijaitsee Mehiläinen Töölön tiloissa Runeberginkadulla 1. kerroksessa. Ilman lähetettä tulevat potilaat voivat saada lähetteen hengitystieinfektioklinikalta 2. kerroksesta Pohjoisen Hesperiankadun puolelta (sisäänkäynti ovesta 17 B). Lähete koronavirustestiin Töölön express-testausasemalta on saman hintainen kuin lähete Mehiläisen Digiklinikalta.

Antigeenitesti tarjoaa tuloksen keskimäärin 6 tunnissa

Töölön express-koronatestiasemalla nenänielunäyte voidaan tutkia PCR-testillä tai antigeenitestillä, joka tarjoaa koronatestin tuloksen keskimäärin 6 tunnissa ja nopeimmillaan jopa parissa-kolmessa tunnissa.

- On hienoa saada myös Töölöön käyttöön nopea ja luotettava antigeenitestausmenetelmä. Koronatilanne on tällä hetkellä alueella leviämisvaiheessa ja lisäksi syksyinen flunssakausi on jo alkanut. On tärkeää pystyä tarjoamaan tarvittaessa nopea vastaus koronatestistä sitä tarvitseville, Koponen toteaa.

Myös antigeenitestiin tarvitaan terveydenhuollon asiantuntijan kirjoittama lähete. Lähetteen saa Mehiläisen Digiklinikalta tai suoraan yksiköstä, jossa arvioidaan näytteenoton tarve ja kirjoitetaan lähete parhaiten sopivaan koronatestiin.

- Sekä koronatestiin että muihin pikatesteihin, esimerkiksi nielutestiin, pääsee asemallamme nopeasti. Jonoja ei tällä hetkellä ole, sanoo Koponen.

Helsingin keskustassa palvelee hengitystieinfektioklinikka myös Mehiläinen Forumissa osoitteessa Simonkatu 2 A.

Mehiläinen Töölö, yksikönjohtaja Petri Koponen, puh. 044 706 9988, petri.koponen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.