Mehiläinen laajentaa lääkkeiden määräämisen seurantaa kaikissa lääkärikeskusyksiköissään

Lehdistötiedote 17.11.2020

Uudet mittarit Mehiläisen LaatuKennossa seuraavat vastuullista kipu- ja unilääkkeiden sekä antibioottien määräämistä. Seuranta on kaikkien nähtävissä LaatuKennossa Mehiläisen verkkosivuilla.

Kipu- ja unilääkkeiden, rauhoittavien lääkkeiden sekä antibioottien määräämistä seurataan jatkossa Mehiläisessä julkisin mittarein. Mehiläisen verkkosivujen LaatuKennossa julkaistaan seurantadataa akuuteissa ylähengitystieinfektioissa määrätyistä antibiooteista, yskänlääkkeiden määräämisestä 0-2-vuotiaille lapsille sekä PKV-lääkemääräyksistä (pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet) suhteessa käynteihin.

- Pitkäjänteistä työtä korkean laadun eteen on Mehiläisessä tehty jo vuosia, ja työtä on jatkettu myös poikkeuksellisessa pandemiatilanteessa. On hienoa päästä laajentamaan seurantaamme vastuullisen lääkkeiden määräämisen osalta, toteaa Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo.

- Uusien välttämissuositusten mukaisesti lasten yskänlääkkeiden määräämisessä yleistrendi on ollut laskusuuntainen jo pidemmän aikaa. Antibioottien ja PKV-lääkkeiden määrääminen toteutuu vastuullisesti, kertoo Lahdensuo seurannan tuloksista.

Mehiläinen julkaisee verkkosivujen LaatuKennossa dataa myös Mehiläisen palvelujen asiakas- ja potilasturvallisuudesta, vaikuttavuudesta, saatavuudesta sekä asiakas- ja henkilöstökokemuksesta. LaatuKennon data kerätään potilastietojärjestelmistä ja henkilöstöhallinnon järjestelmistä. Koontiluvuista ei pysty tunnistamaan yksittäisen yksikön eikä potilaan tietoja.

Tutustu kokonaisuuteen osoitteessa https://www.mehilainen.fi/laatukenno.

Mehiläinen, lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.