Mehiläinen Länsi-Pohjassa käyttöön maksuton etävastaanotto – Älypuhelimella yhteys lääkäriin tai hoitajaan ympäri vuorokauden

Lehdistötiedote 28.3.2019

Mehiläinen Länsi-Pohjassa avataan 1.4.2019 maksuton digitaalinen etävastaanotto, joka palvelee torniolaisia, kemiläisiä ja keminmaalaisia ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Älylaitteilla ja verkossa toimivat vastaanottopalvelut tuotetaan Mehiläisen Digiklinikalla. Etävastaanoton tavoitteena on palvella asiakkaita entistä paremmin, nopeammin ja asiakaslähtöisemmin.

Huhtikuun alussa terveyspalveluiden saatavuus laajenee Torniossa, Kemissä ja Keminmaalla, kun kuntalaisille maksuton ja ympärivuorokautinen etävastaanotto aloittaa toimintansa. Kyseessä on Mehiläisen tuottama chat-palvelu, josta saa terveydenhoitoalan ammattilaisen hoidon ja arvion sekä tarvittaessa hoitoonohjauksen täysin maksutta. Digiklinikalla voi asioida sekä älylaitteeseen ladattavan OmaMehiläinen-sovelluksen että -verkkopalvelun kautta.

Digiklinikan chat-palvelussa lääkäri vastaa yhteydenottoihin joka päivä klo 7–23 ja hoitaja puolestaan yöaikaan klo 23–7, mukaan lukien viikonloput ja arkipyhät.

-Tämä on ensimmäinen kerta, kun osana julkisia terveyspalveluita otetaan näin laajasti käyttöön välitön ja helppokäyttöinen lääkärin etävastaanotto. Erityisesti tämä on ensimmäinen kerta, kun palvelu tuotetaan asiakkaille täysin maksutta, kuvailee Mehiläinen Länsi-Pohjan toimitusjohtaja Lasse Männistö uutta vastaanottopalvelua.

Digiklinikalla voidaan hoitaa mm. ihottumia, silmä- ja allergiaoireita, virtsatietulehduksia sekä hyönteisten pistoja ja puremia.

Vastaanottoaikojen saatavuus paranee, kun osa vaivoista voidaan hoitaa etävastaanoton keinoin. Myös hoidon vaikuttavuus tehostuu, sillä kynnys hakea apua laskee helppokäyttöisen Digiklinikan avulla. Lisäksi etävastaanoton käyttöönoton myötä lääkäriresurssien työnsuunnittelua voidaan tehostaa.

- Tavoitteenamme on palvella asiakkaita entistä paremmin, nopeammin ja asiakaslähtöisemmin hoitaen asiantuntijan apua vaativat vaivat etävastaanotolla. Mehiläisen Digiklinikalta saadulla usean vuoden kokemuksella tiedämme, että valtaosa yhteydenotoista voidaan hoitaa loppuun asti sujuvalla, laadukkaalla ja vaikuttavalla hoidolla ilman fyysistä lääkärikäyntiä. Tätä kautta myös terveyspalveluiden saatavuus paranee, kun lääkäreille jää aikaa entistä enemmän haastavampien oireiden hoitoon, toteaa Lasse Männistö.

- Mehiläinen Länsi-Pohja Oy, toimitusjohtaja Lasse Männistö, p. 0440160382, lasse.mannisto@mehilainen.fi

Mehiläinen Länsi-Pohja Oy on Mehiläisen ja Kemin, Tornion, Keminmaan sekä Simon kuntien yhteisyritys, joka tuottaa keskeiset Länsi-Pohjan keskussairaalan palvelut sekä perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon palvelut Kemin ja Tornion kaupunkien asukkaille.