Mehiläinen liittynyt yritysverkosto Climate Leadership Coalitionin jäseneksi

Lehdistötiedote 21.11.2023

Mehiläinen on liittynyt Climate Leadership Coalitionin (CLC) jäsenyritykseksi. CLC on Euroopan suurin voittoa tavoittelematon ilmasto-businessverkosto, jonka tavoitteena on saada liiketoimintaratkaisujen kautta yhdessä aikaan merkittäviä myönteisiä ilmastovaikutuksia. Mehiläisen laaja-alainen ymmärrys sosiaali- ja terveydenhuollosta Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Saksassa on erinomainen lähtökohta CLC:n toimintaan osallistumiseen.

- Pohjoismaiden suurimpana yksityisenä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajana Mehiläisen perustehtävä on tuottaa terveyttä ja hyvinvointia osana ympäröivää yhteiskuntaa – meillä on elämä tehtävänä. CLC-jäsenyys on meille mahdollisuus päästä työskentelemään muiden yritysten kanssa vastuullisuus- ja ympäristöteemoissa. Tavoitteenamme on oppia muilta, mutta myös jakaa asiantuntemustamme ja kokemuksiamme erityisesti ilmastonmuutoksen vaikutuksista terveydenhuollossa, sanoo Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää.

CLC:n perusajatuksena on, että kannattava ja kestävä liiketoiminta on tehokkain keino vastata globaaleihin ympäristöhaasteisiin. Yhdistys edistää alansa parhaiden kansainvälisten käytäntöjen tunnetuksi tekemistä ja siirtämistä maailmanlaajuiseksi. Teemaryhmät tekevät aktiivista työtä ja tarjoavat jäsenille mahdollisuuden verkostoitua, luoda ideoita sekä uusia aloitteita, oppia toisiltaan ja kuulla viimeisimmästä tutkimuksesta, menetelmistä ja kansainvälisestä kehityksestä.

- Olemme Mehiläisessä tarttuneet oman hiilijalanjälkemme pienentämiseen osana vastuullisuustyötämme. Terveydenhuollon toimijana haluamme osaltamme lisätä tietoisuutta paitsi alamme ympäristövaikutuksista, myös siitä miten ilmastonmuutos vaikuttaa terveyteen. CLC:n kautta toivomme voivamme luoda painetta ympäristön kannalta kestävien ratkaisujen suosimiseen ja ympäristövaikutusten aiempaa vahvempaan huomioimiseen esimerkiksi julkisen sektorin tekemissä kilpailutuksissa, kertoo Mehiläisen laatuylilääkäri Maiju Welling.

CLC:n avaintavoitteet

-    investointien ennustettavuuden parantaminen
-    systeeminen ilmastoratkaisu
-    hiilibudjetin käyttöönotto
-    maankäyttö ja biotalous
-    hiilikädenjäljen kasvattaminen, hiilijalanjäljen pienentäminen
-    verkoston laajentaminen

Climate Leadership Coalition on vuonna 2014 perustettu Euroopan suurin voittoa tavoittelematon ilmasto-businessverkosto, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. CLC:llä on 98 organisaatiojäsentä: 68 yritystä, 9 yliopistoa, 5 etujärjestöä, 7 kaupunkia, 6 tutkimuslaitosta, 2 säätiötä ja 1 työmarkkinakeskusjärjestö. CLC on hyväksynyt myös 62 henkilöjäsentä. CLC:n jäsenet työllistävät maailmanlaajuisesti lähes miljoona ihmistä. Yritysjäsenten markkina-arvo on lähes 70 prosenttia Helsingin pörssin markkina-arvosta.

-    Mehiläinen, laatuylilääkäri Maiju Welling
-    Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta: salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 820 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 33 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.