Mehiläinen nopeuttaa koronaviruksen muunnosten tutkimuksia

Lehdistötiedote 27.1.2021

Koronaviruksen muuntuminen aiheuttaa huolta. Toistaiseksi niin kutsuttuja variantteja eli viruksen muunnoksia ei ensivaiheen PCR-testeissä ole pystytty erottelemaan. Mehiläinen tarjoaa 27.1.2021 lähtien koronanäytteiden tutkimisen uudella toimintamallilla, jossa myös muuntuneiden virusten tartunnat tunnistetaan viiveettä.

Mehiläisen uudessa koronanäytteiden toimintamallissa kaikille positiivisen koronatuloksen saaneille on mahdollista tehdä suoraan jatkotutkimus virusmuunnosten varalta. Kun aiemmin vain muuntovirusten suhteen riskiryhmiksi määriteltyjen henkilöiden, kuten ulkomaanmatkailijoiden, näytteitä on THL:n ohjeistuksen mukaan ohjattu jatkotutkimuksiin, mahdollistuu koronavarianttien tutkiminen nyt kattavammin. Myös kotimaassa saadut muuntuneiden virusten tartunnat voidaan havaita näin viiveettä. Lisäksi uusi toimintamalli nopeuttaa tulosten saamista virusvarianttien osalta huomattavasti.

- Haluamme tuoda ensisijaisesti kuntien ja sairaanhoitopiirien käyttöön tarjolle palvelun koronaviruksen muunnosten tutkintaan, jotta ne saavat nopeasti uusien virusvarianttien tartuntaketjut selville ja katkaistua. Jatkotutkimusten tekeminen suoraan Mehiläisessä positiiviseksi todetusta näytteestä on nopea tapa saada kattavampaa tietoa viruskannasta, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen.

Teemme viruspositiivisille näytteille viruksen tarkemman tyypityksen sekvensoimalla. Sekvensointituloksia verrataan kansainvälisiin tietokantoihin, jolloin havaitaan sekä tunnetut brittiläiset ja eteläafrikkalaiset variantit että mahdolliset uudet muunnokset. Varianttilöydökset ilmoitetaan viivytyksettä asiakkaalle sekä myös tartuntatautiviranomaiselle ja THL:n rekisteriin, sanoo Hotakainen.

Mehiläisen toimintamallissa sekvensointi tehdään yhteistyössä Vita Laboratorioiden ja Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutin kanssa. Tieto muuntuneesta viruksesta saadaan nopeimmillaan 2-3 päivän kuluessa näytteenotosta.

Muuntuneen viruksen aiheuttama tartunta näkyy jo nyt käytössä olevilla testeillä, mutta tuloksista ei suoraan pystytä toteamaan onko kyseessä muuntunut vai ”alkuperäinen” virus. Suomessa on käytössä myös PCR-testi, jolla voidaan saada viitteitä viruksen muuntumisesta. Tietyn muunnoksen tunnistaminen vaatii kuitenkin näytteen lisätutkimuksia, kuten sekvensointia.

Aiemmin Mehiläisestä on toimitettu kaikki ulkomaanmatkailijoiden ja heidän kontaktiensa positiiviset näytteet sekä poikkeavien tartuntaryppäiden ja Länsi-Pohjan alueen positiiviset näytteet THL:n koordinoimiin jatkotutkimuksiin viruksen muunnosten varalta, kulloinkin ajankohtaisten ohjeiden mukaisesti.

Mehiläinen, laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen, p. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.