Mehiläinen testaa verikokeen toimivuutta koronavirusdiagnostiikassa

Lehdistötiedote 23.3.2020

Mehiläinen pyrkii tuomaan uusia menetelmiä koronavirusdiagnostiikkaan ja testaa sormenpäästä otettavasta verinäytteestä tehtävän testin toimivuutta. Vasta-aineiden osoittamiseen perustuvaa verikoetta testataan nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Testi ei sovellu sairauden alussa diagnostiseksi testiksi.

- Vasta-aineisiin perustuvista koronavirustesteistä on varsin lupaavaa tutkimusnäyttöä maailmalta. Suomalaisilla ei ole aiempaa kontaktia pandemian aiheuttaneen koronaviruksen kanssa, eikä vasta-aineita sitä kohtaan ole meillä muodostunut. Siksi vasta-aineet ovat merkki tuoreesta tartunnasta, kertoo Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen

Testi ei sovellu sairauden alussa diagnostiseksi testiksi.

- Sormenpäästä otettavasta verinäytteestä tehtävä testi osoittaa verenkierrossa olevia vasta-aineita koronavirusta vastaan ja se on pikatesti, jonka vastaukset saadaan nopeasti. Elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita, kun ihminen saa koronavirustartunnan. Testi voi muuttua positiiviseksi jo 3-5 vuorokautta oireiden alkamisesta, mutta yksilöllinen vaihtelu sekä oireiden että vasta-aineentuotannon alkamisessa on kuitenkin huomattava. Testaamme omalta osaltamme menetelmän herkkyyttä ja luotettavuutta, sanoo Hotakainen.

Koska testauskapasiteetista on pulaa, auttavat uudet testit kohdentamaan testausta laajemmalle joukolle kuin mihin Suomen testauskapasiteetti tällä hetkellä riittää. Pikatestin etuja nykyiseen testaustapaan verrattuna ovat nopeus ja helppous. Tulos valmistuu noin 15 minuutissa.

- Alustavien selvitystemme perusteella testi näyttää toimivan tilanteissa, joissa henkilöllä on ollut oireita jo useamman päivän, mutta selvitämme tätä lisää. Mikäli testi osoittautuu toimivaksi, se voidaan saada käyttöön lähiviikkojen aikana, arvioi Hotakainen lopuksi.

Nyt koestettava pikatesti on kehitetty Kiinasta alkaneen epidemian aikana, joten sen käyttökokemukset ovat vielä rajalliset. Sormenpäästä otettavasta verinäytteestä tehtävällä tutkimuksella on Euroopassa myyntilupa ja vastaavia testejä arvioidaan samaan aikaan myös muissa maissa.

FAKTARUUTU:

• Näyte otetaan sormenpäästä ja tulos valmistuu 15 minuutissa
  • Testi osoittaa verenkierrossa olevia vasta-aineita koronavirusta vastaan.
  • Positiivinen tulos viittaa vahvasti tuoreeseen koronavirustartuntaan, sillä suomalaisilla ei ole aiempaa kontaktia covid-19 -pandemiaviruksen kanssa eikä siten vasta-aineita sitä kohtaan.
  • Testi ei sovellu sairauden alussa diagnostiseksi testiksi. Se ei varmuudella poissulje tartuntaa.
  • Jos testi osoittautuu toimivaksi, se voidaan saada käyttöön lähiviikkoina.
  • Käyttökokemukset ovat vielä rajalliset.

Lisätietoja medialle:

- Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, p. 050 4904 181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi
- Mehiläisen viestintä, Laura Martinsuo, p. 040 1962 892, laura.martinsuo@mehilainen.fi

Kristina Hotakainen on tavoitettavissa puhelimitse asian tiimoilta 23.3.2020 klo 16-17 välisenä aikana.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain noin 1,3 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 500 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 21 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.