Mehiläinen toi ehkäisyneuvonnan Snapchattiin

Lehdistötiedote 25.11.2016

Mehiläinen tarjoaa nuorille maksutonta ehkäisy- ja sukupuolitautineuvontaa Snapchatin kautta. ”Toimme terveydenhuollon ammattilaiset lähelle nuoria, jotta he voivat helposti kysyä mieltä painavista asioista”, kertoo sairaanhoitaja Hanna-Kaisa Viertola. Palvelu on saavuttanut nuoret snäppääjät nopeasti.

Mehiläisen lokakuussa avatun Snäppiklinikan tavoitteena on lisätä neuvontapalvelun avulla seksuaaliterveyden tuntemusta nuorten keskuudessa.

”Näemme vastaanotoilla tiedon tarpeen sukupuolitauti- ja ehkäisyasioissa. Haluamme olla lähellä nuoria vastaamassa näihin kysymyksiin. Snapchat on tähän yksi sujuva kanava”, toteaa palvelun kehitystyössä mukana ollut sairaanhoitaja, kehityspäällikkö Hanna-Kaisa Viertola.

Snäppiklinikka keräsi jo muutamassa viikossa useita satoja seuraajia. Klinikalla on vastattu kymmeniin kysymyksiin.

”Snäppiklinikka on saavuttanut mukavasti suosiota. Kysymykset ovat olleet asiallisia ja aiheita on päästy käsittelemään laajasti. Nuoret käyttävät palvelua hyvin mutkattomasti”, Viertola kuvailee.

Neuvontaa Snapchatissa tunnuksella mehilainen_fi

Mehiläisen Snapchatissa kysymyksiin vastaa terveydenhuollon ammattilainen perjantaisin kello 18-21 välisenä aikana. Palvelu on maksuton.

”Kysymykset jätetään Snapchatissa yksityisviesteinä. Vastaus julkaistaan kaikille niin, ettei kysyjä käy ilmi vastauksesta. Kysymykset näkyvät siis vain terveydenhuollon ammattilaisille ja häviävät sen jälkeen, kun ne on katsottu”, kertoo Viertola.

Snapchatissa neuvoja antavat terveydenhuollon asiantuntijat ohjaavat nuoret tarvittaessa eteenpäin lääkärin tai hoitajan vastaanotolle.

”Haluamme rohkaista nuoria kysymään avoimesti ehkäisyyn ja seksiin liittyvistä aroistakin asioista. On aina parempi selvittää mieltä painavat asiat ja hoitaa ne kuntoon, kuin pähkäillä itsekseen”, summaa Viertola.

Mehiläisen Snäppiklinikka
Tarjoaa:
  • Apua ja tukea ehkäisy- ja sukupuolitautiasioissa
  • Tietoa ehkäisyyn ja ehkäisymenetelmiin liittyen
  • Tietoa sukupuolitaudeista ja niiden ennaltaehkäisystä sekä sukupuolitautitesteistä ja tartuntojen hoitamisesta
Mehiläisen ammattilaiset löytyvät Snäppiklinikan lisäksi myös Mehiläisen nuorinainen.fi-sivuston chatin kautta. Usein kysyttyihin kysymyksiin vastauksia voi myös käydä katsomassa nuorinainen.fi-sivuston Kysymys ja vastaus -palstalta.
Kaikki Mehiläisen neuvontapalvelut palvelevat sekä naisia että miehiä.

Mehiläinen Oy, sairaanhoitaja, kehityspäällikkö, Hanna-Kaisa Viertola, sähköposti: hanna-kaisa.viertola@mehilainen.fi, puhelin: 040 174 4040

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa. Mehiläinen tarjoaa kokonaisvaltaiset palvelut yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläisessä palveluita tuottaa Suomessa yhteensä yli 11 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.