Mehiläinen tuo markkinoille lisää vaihtoehtoja koronatestaukseen - tarjolle sylki- ja sierainnäytteet

Lehdistötiedote 31.3.2021

Mehiläisen koronatestauspisteissä on nyt tarjolla kaksi uudenlaista menetelmää koronanäytteen antamiseksi. Näytteen voi antaa sylkinäytteenä tai sieraimesta otettuna niin, ettei testitikkua tarvitsee ohjata syvälle nenänieluun. Huolimatta uusista testausmenetelmistä, on nenänielu edelleen ensisijainen testausmenetelmä niin PCR- kuin antigeenitesteissäkin. Päätöksen kuhunkin tilanteeseen sopivasta testistä tekee terveydenhuollon ammattilainen.

Hyvä näyte on luotettavan koronatestituloksen edellytys käytetystä menetelmästä riippumatta. Koronatestaamisessa eniten kokemusta ja näyttöä on nenänielusta otettavan näytteen toimivuudesta, ja se onkin edelleen suositeltavin näyte. Vaihtoehtoja näytteenottotavalle kuitenkin on.

- Testauspisteissämme on nyt tarjolla kaksi uutta vaihtoehtoa näytteen antamiseksi: sylkinäyte PCR-testiin ja sierainnäyte pikatestinä käytettävään antigeenitestiin. Vaihtoehtoja on hyvä olla, jos nenänielunäytteen ottaminen ei jostain syystä sovellu - esimerkiksi jos potilaalla on verenvuototaipumus tai anatominen syy. Tähän asti sellaisissa tilanteissa näyte on voitu ottaa nielusta tavallisen nieluviljelynäytteen tapaan, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen.

Sylkinäyte ei sovellu kiireellisiin tapauksiin

Eri näytemuotojen toimivuus koronaviruksen osoituskokeissa on varmistettu huolellisesti ennen uusien tapojen käyttöönottoa.

Mehiläisessä on validoitu uusi syljestä tehtävä PCR-menetelmä, jolla pystytään toteamaan samat selvät positiiviset tapaukset kuin nenänielunäytteistä. Jos virusta on ylähengitysteiden limakalvoilla hyvin vähän, infektio saattaa jäädä sylkinäytteestä toteamatta, Hotakainen toteaa.

Sylkinäytteen käsittely on vaativaa ja siksi menetelmä ei sovellu kiireellisiin tapauksiin. Vastauksen saaminen sylkinäytteestä kestää 1-2 päivää, kun keskimääräinen nenänielunäytteiden PCR-tutkimusten vastausaika on Mehiläisessä alle 12 tuntia ja kolmannes tuloksista saadaan alle 6 tunnissa.

Sierainnäyte käytössä antigeenitesteissä

Antigeenitestiä käytetään, kun vastaus tarvitaan odottaessa. Herkkyydessä antigeenitesti on hiukan PCR-testiä heikompi.

Sierainnäyte on antigeenitestissä herkkyydeltään nenänielunäytettä vastaava. Sierainnäytteen antigeenitestin tulos saadaan puolen tunnin sisällä, Hotakainen toteaa toisesta uudesta menetelmästä.

Uudet näytteenottotavat ovat välittömästi käytössä pääkaupunkiseudun sekä suurimpien kaupunkien Drive-in -testausasemilla sekä pääsiäisviikon aikana myös muissa Mehiläisen koronatestauspisteissä.

Mehiläinen, laboratoriosektorin johtaja, dosentti Kristina Hotakainen, p. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakkasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.