Mehiläinen tutkii COVID-19 ja influenssa A ja B -yhdistelmätestin soveltuvuutta kotitestaamiseen

Lehdistötiedote 28.12.2021

Mehiläinen ja innovatiivisia pikatestejä terveydenhuollon käyttöön kehittävä ja tuottava Actim Oy ovat käynnistäneet tutkimuksen, jossa arvioidaan uuden COVID-19 ja influenssa A ja B -yhdistelmätestin soveltuvuutta kotitestaamiseen. Kotikäyttöön hyväksyttyjä yhdistelmätestejä ei ole Suomessa vielä tarjolla.

Pahenevan koronapandemian myötä terveydenhuollossa tehtävää diagnostiikkaa on tärkeää voida täydentää kotitesteillä. Actimin yhdistelmäpikatesti tunnistaa yhdestä hengitystienäytteestä korona-, influenssa A ja influenssa B virusten antigeenit. Testi on kehitetty ja valmistettu Suomessa ja se on jo hyväksytty ammattilaiskäyttöön.

- Vertaamalla ammattilaisen ottamaan näytteeseen ja herkkään PCR-menetelmään, pystymme selvittämään vastaavatko itse otettujen näytteiden tulokset herkimmän käytössä olevan menetelmän tuloksia, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Testin toimivuus on jo osoitettu, ja sen avulla pystytään luotettavasti havaitsemaan influenssa A ja B sekä koronavirus samasta näytteestä. Kotitestauksessa onnistunut näytteenotto on avainasemassa ja erityisesti tämä halutaan tutkimuksella varmistaa, kertoo Actimin tuotekehityspäällikkö Paula Luokola.

Kotitestausmahdollisuus voi nopeuttaa diagnoosin ja hoidon saamista sekä vähentää tartuntojen leviämistä

Koronan lisäksi myös monet muut hengitystieinfektiot aiheuttavat tähän aikaan vuodesta oireita. Influenssan tunnistaminen on koronan poissulkemisen ohella tärkeää, sillä influenssaan on olemassa lääkehoito, jota suositellaan etenkin samanaikaisen koronainfektion yhteydessä.

Mehiläisen PCR-testiin tulevia pyydetään tekemään vertailtava pikatesti kotona, jolloin he ottavat itseltään näytteen nenän etuosasta ja suorittavat testin käyttöohjeen avulla. Lisäksi tutkimukseen osallistuu yli sata Actimin rekrytoimaa oireetonta vapaaehtoista.

Positiivinen tulos kotitestissä tulee varmistaa ammattilaisen tekemällä testillä, jotta mahdollinen asianmukainen lääkehoito voidaan aloittaa tarvittaessa ja taudin leviämistä voidaan vähentää.

- Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja

- Actim, Paula Luokola, tuotekehityspäällikkö

- Yhteydenotot Mehiläisen viestintäpäällikkö Salla Tähtisen kautta, salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Actim Oy kehittää ja tuottaa innovatiivisia pikatestejä terveydenhuollon käyttöön. Korkealuokkaiset tuotteet on suunniteltu lähes 30 vuoden kokemuksella täyttämään vaativimmatkin kansainväliset standardit. Actim-testejä voidaan käyttää hoitopaikalla ja niihin luottavat terveydenhuollon ammattilaiset ympäri maailmaa. Actim Oy on suomalaisen bioteknologiayritys Medix Biochemican tytäryhtiö.

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa ja kansainvälisesti. Yhtiö tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Suomessa yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.