Mehiläinen vahvisti pääomia kasvun rahoitukseen

Lehdistötiedote 24.7.2024

Mehiläinen on kerännyt yli 2 miljardin euron vieraan pääoman rahoituksen yksityisiltä rahoitusmarkkinoilta.

Mehiläinen on sopinut yhteensä 2,06 miljardin euron suuruisesta syndikoidusta, pääosin seitsemän vuoden mittaisesta velkarahoituspaketista. Laajasti syndikoidussa rahoituspaketissa on mukana 90 sijoittajaa, mukaan lukien suomalaisia eläke- ja vakuutusyhtiöitä sekä johtavia kansainvälisiä rahastoja ja pankkeja. Velan korkomarginaali huomioi sen, miten Mehiläinen saavuttaa rahoitukseen sidotut vastuullisuustavoitteensa.

Uudella pitkäaikaisella rahoituksella korvataan Mehiläisen nykyiset 1,36 miljardin euron lainafasiliteetit ja kerätään lisäksi 700 miljoonaa euroa ylimääräistä likviditeettiä. Kerätyillä varoilla varaudutaan tuleviin yritysostoihin, kasvun edellyttämiin investointeihin sekä suunnattuihin omien osakkeiden hankintoihin.

- Pitkäaikainen vieraan pääoman rahoitus yhdessä operatiivisen kassavirran kanssa osaltaan mahdollistaa Mehiläisen vahvaan kasvuun pohjautuvan liiketoimintasuunnitelman toteuttamisen, toteaa Mehiläinen-konsernin talousjohtaja Herkko Soininen

Tänä vuonna 115 vuotta täyttävä Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta kotimarkkinoillaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Saksassa. Mehiläisen yli 840 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Mehiläinen tarjoaa myös kansainvälisesti digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.

Mehiläinen-konserni, talousjohtaja Herkko Soininen

Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Iiris Meurmanin kautta: iiris.meurman@mehilainen.fi, 040 775 4174