Mehiläinen valmistautuu influenssarokotteiden kysynnän voimakkaaseen kasvuun – aloittaa rokotukset 1.10.

Lehdistötiedote 30.9.2021

Yhteiskunnan avautumisen ja matkustuksen lisääntymisen myötä influenssa pääsee leviämään ja infektiokaudesta odotetaan selvästi viimevuotista voimakkaampaa. Mehiläinen aloittaa influenssarokottamisen perjantaina 1.10., ja valmistautuu rokottamaan ennätysmäärän influenssarokotteita. Yhtiö suosittelee rokotuksia laajasti kaikille riskiryhmästä riippumatta.

Influenssarokotteiden merkityksellisyys korostuu myös tänä vuonna koronapandemian myötä. Rokote antaa suojaa taudin tarttumista sekä sen vakavia tautimuotoja ja jälkitauteja vastaan.

- Viime vuonna influenssaepidemiaa ei koettu, koska suojautuminen koronalta ehkäisi kaikkien tartuntatautien leviämistä. Influenssaa ei ole entiseen tapaan esiintynyt Suomessa puoleentoista vuoteen ja odotettavissa onkin, että influenssaepidemiasta voi tulla aiempaa voimakkaampi. Lisäsimme influenssarokotteiden määrää, koska haluamme mahdollistaa kaikille halukkaille rokotesuojan, toteaa liiketoimintajohtaja Johanna Asklöf.

Influenssaepidemioita esiintyy yleensä joka talvi. Influenssavirukset aiheuttavat voimakkaan hengitystieinfektion, joka sekoitetaan usein tavalliseen nuhakuumeeseen. Kyseessä on kuitenkin useimmiten tavallista flunssaa huomattavasti äkillisempi ja ärhäkämpi tauti, jonka oireita ovat nopeasti nouseva kuume, lihaskivut, yskä ja muut hengitystieoireet, päänsärky sekä yleinen huonovointisuus.

- Influenssarokote vähentää tartuntoja, työikäisillä ja lapsilla parhaimmillaan jopa 5–8 tapausta kymmenestä ja iäkkäilläkin noin puolet. Lisäksi rokottaminen vähentää riskiä jälkitauteihin kuten keuhkokuumeeseen. Riskiryhmissä rokotuksilla ehkäistään itse influenssan lisäksi sen aiheuttamia perussairauksien pahenemisia, toteaa Mehiläisen lääkärikeskusten johtava lääkäri Iiro Heikkilä.

- Rokottautumisen lisäksi on hyvä jatkaa pandemian ajalta tuttuja hygieniakäytäntöjä, Heikkilä jatkaa.

Mehiläisessä on käytössä influenssakaudella 2021–2022 nelivalenttinen influenssarokote, joka antaa suojan sekä molempia A-viruskantoja että molempia B-viruskantoja vastaan. Lisäksi 2–17-vuotiaille on saatavilla nelivalenttinen influenssarokote nenäsumutteena. Molempien rokotteiden viruskannat vastaavat WHO:n suosituksia. Influenssarokote ei suojaa muiden hengitystievirusten aiheuttamalta nuhakuumeelta.

Pistoksena annettavan rokotteen hinta on 40,50 €. Nenäsumutteena annettavan rokotteen hinta on 57,50 €.

Johanna Asklöf, liiketoimintajohtaja, Mehiläinen

Yhteydenotot Mehiläisen viestintäpäällikkö Salla Tähtisen kautta: p. 050 554 3832, salla.tahtinen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakkasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.