Mehiläinen valmistautuu viime vuotta pahempaan flunssakauteen uusilla virustesteillä – suurin osa ylähengitystieoireista on jäänyt Suomessa diagnosoimatta

Lehdistötiedote 24.9.2021

Maaliskuusta 2020 alkaen vähentyneet hengitysinfektiotartunnat saattavat koronarajoitustoimenpiteiden lieventyessä johtaa aiempaa vakavampaan influenssakauteen ja voimakkaampaan muiden hengitysinfektioiden kauteen syksyn ja talven aikana. Koronapandemian aikana muiden hengitystieinfektioiden diagnostiikka on jäänyt vähälle, ja infektiokauteen varaudutaankin Mehiläisessä nyt uusin virustestein. Diagnoosi on tärkeä oikean hoidon arvioimiseksi.

Ihmisten lisääntyvät kohtaamiset yhteiskunnan avautumisen myötä johtavat väistämättä hengitystieinfektioiden lisääntymiseen. Influenssa A ja B virusten esiintyminen on ollut koronaviruspandemian alusta lähtien vähäistä koko Euroopassa, eikä luonnollista tautia ole entiseen tapaan esiintynyt Suomessa puoleentoista vuoteen. Testauksen vähentyminen on johtanut muiden kuin koronaan liittyvien viruslöydösten vähentymiseen.

- Suomessa on kesästä alkaen tavattu pandeemisen koronaviruksen lisäksi rino-, parainfluenssa, RS-, adeno- ja muita koronaviruksia. Koska koronaepäilyistä on viime aikoina ollut vain 2–3 % positiivisia, voi olettaa, että suurimmalla osalla ylähengitystieoireita sairastavilta jää todellinen taudinaiheuttaja diagnosoimatta. Näin ollen muut kuin COVID-19 tautiepidemiat jäävät dokumentoitumatta, kertoo Mehiläisen kliinisen mikrobiologian konsultoiva erikoislääkäri Simo Nikkari.

Myös muiden hengitystieinfektioiden tulos nopeimmillaan puolessa tunnissa

Mehiläisessä otetaan nyt käyttöön uusi influenssa A:n, B:n, RS- ja pandeemisen koronaviruksen sisältävä antigeenitestipaketti, jonka tuloksen saa nopeimmillaan puolessa tunnissa. Sama paketti on mahdollista tutkia myös PCR:llä, jolloin vastausaika on 1–2 arkipäivää. Lisäksi valikoimassa on useita eri laajuisia testipaketteja.

- Haluamme tarjota monipuolisesti diagnostiikkaa myös vilkastuvaan infektiokauteen. Mehiläisessä on ollut mahdollista tutkia koronan sisältävä laaja viruspaneeli jo vuoden ajan. Nyt käyttöön otettava uusi testipaketti tuo keskeisimpiin viruksiin kohdennetun välineen. Taudinaiheuttajan tunnistaminen on hyödyllistä sekä koronan poissulkemiseksi, että sopivan hoitosuunnitelman tekemiseksi muissa taudeissa, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen.

- Testaustarpeen monipuolistuminen näkyy jo nyt – muiden kuin koronavirustestien määrä on syyskuussa ollut moninkertainen viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Etenkin lapsilla käytettyjen laajojen viruspaneelien käytössä on jo huomattavaa kasvua viime vuoteen verrattuna, Hotakainen täydentää.

Esimerkiksi RS -virus saattaa johtaa pikkulapsilla ja ikääntyneillä sairaalahoitoa vaativaan tautiin. Tautia esiintyy tyypillisesti parin vuoden välein voimakkaampina epidemioina. Kasvavien tartuntamäärien havaitseminen on tärkeää, jotta lääkärit osaavat riskiryhmillä epäillä ja diagnosoida mahdollisesti vakavaksi kääntyvää tautia.

Kristiina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, Mehiläinen

Simo Nikkari, konsultoiva erikoislääkäri, Mehiläinen

Yhteydenotot Mehiläisen viestintäpäällikkö Salla Tähtisen kautta: p. 050 554 3832, salla.tahtinen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.