Mehiläinen yhteistyöhön Helsingin Biopankin kanssa

Lehdistötiedote 25.11.2019

Mehiläinen ja Helsingin Biopankki ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Mehiläisen asiakkaille tarjotaan mahdollisuus antaa näytteensä Helsingin Biopankkiin. Biopankissa näytteet ovat tiedeyhteisön käytössä. Yhteistyön kautta Mehiläinen haluaa omalta osaltaan edistää suomalaisten terveyttä ja siihen liittyvää tutkimustyötä.

Mehiläisen ja Helsingin Biopankin sopimus mahdollistaa Mehiläisen asiakkaiden näytteiden tallentamisen Helsingin Biopankkiin asiakkaiden erillisellä suostumuksella.

- Biopankkinäytteitä hyödynnetään esimerkiksi sairauksien syiden tutkimuksessa, hoitojen kehitystyössä ja lääkekehityksessä. Haluamme osaltamme antaa panoksemme tieteelle ja suomalaisten terveyteen keräämällä biopankkiin näytteitä ja mahdollistamalla tätä kautta tutkimus- sekä kehitystoimintaa, toteaa Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja Kristina Hotakainen

Biopankkiin kerätyn aineiston tulee olla laaja kaikkien suomalaisten osalta.

- Mehiläisessä asioi paljon työikäisiä työterveysasiakkaita, jotka tuovat muun muassa iän ja terveydentilan osalta tärkeää täydennystä suomalaisista koostettuun näytepankkiin, sanoo Hotakainen.

- Nyt alkava ainutlaatuinen yhteistyö Mehiläisen kanssa antaa Helsingin Biopankille mahdollisuuden tavoittaa ihmisiä, jotka eivät asioi HUSissa eivätkä siten saa tietoa sairaalabiopankin toiminnasta. Tätä kautta voimme tarjota nykyistä suuremmalle joukolle ihmisiä mahdollisuuden olla mukana edistämässä biopankkinäytteillä tehtävää biolääketieteellistä tutkimusta, kertoo Helsingin Biopankin vt. johtaja Eero Punkka

Helsingin Biopankki on HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan yksikkö, joka kerää ja säilyttää biologisia näytteitä, kuten veri- ja kudosnäytteitä, sekä näytteenantajaan liittyvää terveystietoa lääketieteellistä tutkimusta varten. Mehiläisen laboratorioasiakkaille kerrotaan biopankkinäytteen mahdollisuudesta ja kysytään suostumus verinäytteen tallentamiseen ennen näytteenottoa. Näytteen antaminen on ilmaista ja vapaaehtoista eikä siitä saa erillistä korvausta. Näytteet toimitetaan biopankkiin, joka säilyttää ne ja mahdollistaa niiden tutkimuskäytön. Näytteitä ja tietoja voivat hyödyntää akateemiset tutkijat, julkiset ja yksityiset terveydenhuollon toimijat sekä lääkealan yritykset. Tutkimuskäyttö edellyttää aina eettiseltä toimikunnalta saatua hyväksyntää käyttää biopankkinäytteitä ja niihin liittyviä tietoja. Näytteet ja niihin liittyvät tiedot käsitellään ja luovutetaan lähtökohtaisesti aina ilman henkilötunnisteita.

Mehiläisen ja Helsingin Biopankin yhteistyö alkaa vuoden 2020 alusta. Mukana yhteistyössä ovat alkuvaiheessa kolme Mehiläisen toimipistettä Helsingissä: Ympyrätalo, Töölö ja Forum.

Helsingin Biopankkiin ja sen käynnissä oleviin biopankkitutkimuksiin voi tutustua osoitteessa https://www.helsinginbiopankki.fi/

Lisätietoa:

- Mehiläinen, Kristina Hotakainen, laboratoriosektorin johtaja, p. 050 490 4181, kristina.hotakainen@mehilainen.fi

- Helsingin Biopankki, Eero Punkka, biopankin vt. johtaja, p. 050 369 9540, eero.punkka@hus.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen hoitaa, hoivaa ja huolehtii vuosittain yli 1,2 miljoonasta asiakkaasta. Mehiläisen yli 440 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 18 800 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.