Mehiläiselle kultatason luokitus kansainvälisessä EcoVadis -vastuullisuusarvioinnissa

Lehdistötiedote 3.11.2021

Vastuullisuusarvioitsija EcoVadis on myöntänyt Mehiläiselle kultatason luokituksen vastuullisuustyöstä. EcoVadis arvioi yritysten vastuullisuutta neljällä osa-alueella: ympäristö ja ilmasto, työntekijät ja ihmisoikeudet, eettiset toimintatavat sekä kestävä hankinta. Kultaisen tunnustuksen saa vain 5 prosenttia yli 75 000 arvioidusta yrityksestä.

Vuonna 2007 perustettu EcoVadis on yksi maailman suurimmista vastuullisuusarviointien tekijöistä, joka arvioi yrityksiä yli 200 toimialalta yli 160 maasta.  Arviointi toteutetaan yritysten täyttämän kyselyn sekä EcoVadisin analysoiman kattavan dokumentaation pohjalta. Menetelmät perustuvat kansainvälisiin kestävän kehityksen standardeihin, kuten GRI-ohjeistoon (Global Reporting Initiative), YK:n Global Compact -aloitteeseen sekä ISO 26000 -standardiin. Riippumatonta arviointia valvoo kansainvälinen tieteellinen komitea.

- Mehiläisen saavuttama kultatason luokitus sekä kuuluminen arvioitujen yritysten parhaaseen viiteen prosenttiin on upea osoitus kunnianhimoisesta työstämme vastuullisuuden edistämiseksi sekä sitoutumisestamme vastuulliseen liiketoimintaan. Suoriuduimme jo viime vuonna arvioinnissa pronssitasolle, ja on ilo nähdä työmme kantavan hedelmää, Mehiläisen yritysvastuu- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Marina Lampinen iloitsee.

- Arviointi osoittaa, että valitsemamme suunta on oikea. Tulevina vuosina vastuullisuuden merkitys Mehiläisessä korostuu entisestään, kun konsernimme jatkaa kansainvälistymistään. Myös lainsäätäjän sekä sijoittajien ja rahoittajien odotukset vastuullisuuden osalta kasvavat. Olemme tänä vuonna sitoneet lainojemme korot vastuullisuustavoitteisiimme. Myös seuraavat yritysvastuun askelet ovat jo valmiina, Lampinen toteaa.

Mehiläisen vastuullisuusohjelmassa korostuvat liiketoiminnan kulmakivet: hoidon ja hoivan laatu, asiakaskeskeisyys, kehittyminen ja kehittäminen, vakaa ja kestävä kasvu sekä vastuu henkilöstöstä ja ympäristöstä. Mehiläinen on sitoutunut toiminnassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

- Yritysvastuumme lähtökohtana on vastuu ja välittäminen ihmisistä ja yhteiskunnasta. Tehtävänämme on ollut jo yli 110 vuoden ajan tuottaa terveyttä ja hyvinvointia osana ympäröivää yhteiskuntaa. Tälle perustehtävälle ja Mehiläisen arvoihin pohjautuu myös Mehiläisen yritysvastuu, Lampinen sanoo.

- Rakensimme viime vuonna Mehiläiselle yritysvastuuohjelman sidosryhmiemme kanssa tehdyn työn pohjalta. Raportoimme ensimmäistä kertaa yritysvastuusta myös erillisellä vastuullisuusraportilla. Tämä työ on luonut vahvan pohjan vastuullisuustyömme kehittämiselle, hän täydentää.

Kymmenet tuhannet yritykset tekevät yhteistyötä EcoVadisin kanssa kestävän kehityksen edistämiseksi. EcoVadis on alansa johtava toimija erityisesti toimittaja-arvioinneissa.

- Mehiläinen, Marina Lampinen, yritysvastuu- ja yhteiskuntasuhdejohtaja

- Yhteydenotot Mehiläisen viestintäpäällikkö Salla Tähtisen kautta, p. 050 554 3832, salla.tahtinen@mehilainen.fi

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Suomessa ja kansainvälisesti. Yhtiö tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut nopeasti ja sujuvasti yksityis-, yritys-, vakuutus- ja kunta-asiakkaille. Mehiläinen palvelee vuosittain noin 1,3 miljoonaa asiakasta. Suomessa yhtiön yli 540 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 22 300 työntekijää ja ammatinharjoittajaa.