Mehiläisen asiointidata: Vaihdevuosioireet ja runsaat kuukautiset yleisimmät syyt käydä gynekologilla

Lehdistötiedote 11.10.2022

Naisten terveyteen liittyy ominaispiirteitä, jotka aiheuttavat vaivaa päivittäin tuhansille naisille. Mehiläisen asiointidata piirtää tästä tarkempaa kuvaa: gynekologien vastaanotoilla hoidetaan eniten vaihdevuosiin liittyviä vaivoja (20 %) ja runsaita kuukautisia (10 %). Rutiinitarkastuksia ei juurikaan enää tehdä. Vaivoihin on saatavissa apua: Mehiläisen gynekologeilla käyneistä asiakkaista jopa 82 % kertoo pärjäävänsä vastaanottokäynnin jälkeen sairautensa tai oireidensa kanssa paremmin tai paljon paremmin.

Mehiläisen lääkärikeskusten asiointidatan mukaan tietyt diagnoosit korostuvat gynekologien vastaanotoilla. Eniten hoidetaan vaihdevuosiin liittyviä oireita (20 %) ja runsaita kuukautisia (10 %). Hoidettujen sairauksien kirjo on moninainen ja seuraavaksi yleisimmät käyntisyyt ovat gynekologiset tulehdukset (7 %), alavatsan kivut (6 %), hedelmällisyyteen liittyvät ongelmat (5 %) sekä ehkäisyasiat (5 %).

- Runsaat kuukautiset ja vaihdevuosioireet ovat vaivoja, jotka laskevat tuhansien suomalaisnaisten elämänlaatua päivittäin. Tyypillisiä vaihdevuosioireita ovat esimerkiksi erilaiset mielialan muutokset, hikoilu eli niin kutsutut kuumat aallot, univaikeudet, ihon ja limakalvojen kuivuminen ja jopa sydämentykytys. Sekä vaihdevuosioireita että runsaita kuukautisia voidaan hoitaa hormonaalisesti, kertoo Mehiläisen gynekologian vastuulääkäri Tuuli Soini.

Vaihdevuosioireiden takia Mehiläisen gynekologin vastaanotolle hakeutuneista noin joka kuudennelle on määrätty viimeisen vuoden aikana suun tai ihon kautta annosteltavaa hormonihoitoa. Runsaiden kuukautisten vuoksi vastaanotolle hakeutuneista puolestaan noin joka kuudes sai vuonna 2021 gynekologilta reseptin hormonaaliseen ehkäisyvalmisteeseen tai hormonikierukkaan.

- Runsaiden kuukautisten mittarina toimii usein naisen oma kokemus kuukautisvuodon määrästä ja sen aiheuttamasta haitasta. Hormonikierukan käyttö vaikuttaa vakiintuneelta hoitokeinolta runsaisiin vuotoihin, mutta runsaista vuodoista kärsiville pelkkää keltarauhashormonia sisältävien minipillereiden määrääminen on viime vuosina lisääntynyt, sanoo Soini.

Yksityisen gynekologin potilaiden sairauskirjo on laaja, mutta rutiinitarkastusten määrä on jatkuvasti vähenevä, mihin korona-aika on mahdollisesti vaikuttanut entisestään. Viime vuosina lähes 90 % käynneistä on liittynyt gynekologisiin vaivoihin.

Hoidon onnistumista tärkeä mitata

Gynekologin erikoisalaan liittyvät vaivat saattavat aiheuttaa huolta ja pohdintaa arjen keskellä. On tärkeä tietää, että vaikuttavaa apua on tarjolla. Mehiläisen gynekologien asiakkaista 82 % koki kyselyssä* käynnin jälkeen selviytymisensä parantuneen tai parantuneen paljon. Vain kaksi asiakasta tuhannesta ilmoitti pärjäämisensä huonontuneen käynnin jälkeen.

- On erittäin tärkeää, että pystymme mittaamaan hoidon vaikutuksia ja onnistumista potilailta itseltään kerättävällä tiedolla. Olen erittäin iloinen siitä, että gynekologiemme antamalla hoidolla on selvästi vaikutusta asiakkaidemme arkeen ja vointiin, sanoo Mehiläisen lääketieteellinen johtaja Kaisla Lahdensuo.

- Gynekologien toteamia sairauksia, lääkehoitoa ja hoitokäytäntöjä on pystytty seuraamaan aktiivisesti jo lähes 20 vuotta, ja viimeisen vuoden olemme seuranneet erityisesti potilaiden pärjäämistä sairautensa kanssa hoitotapahtumien jälkeen. Kyselyyn on vastannut tähän mennessä lähes 5 000 gynekologiemme asiakasta, kuvailee Lahdensuo lopuksi.

*) Mehiläisen lääkärikeskuksissa otettiin syyskuussa 2021 käyttöön PEI (Patient Enablement Instrument) -mittarin kysymys, jossa asiakkaalta kysytään käynnin jälkeen, miten hän tulee toimeen sairautensa tai oireensa kanssa.

• Mehiläinen, Kaisla Lahdensuo, lääketieteellinen johtaja
  • Mehiläinen, Tuuli Soini, gynekologian vastuulääkäri
  • Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Salla Tähtisen kautta, salla.tahtinen@mehilainen.fi, p. 050 554 3832

Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 112-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.

Mehiläinen palvelee vuosittain yli 2 miljoonaa asiakasta ja sen 670 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 29 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.